Har kjøpt meg remington RB

Started by Kentimeter, 19. July 2014 kl. 16:10:46

Previous topic - Next topic

Kentimeter

Har da kjøpt min første Remington Rolling block, og lurte på om dere kan hjelpe meg å finne mere informasjon om dette?

Eneste jeg kjenner igjen er en H oppe på løpet, som tyder på husqvarna.

Dessuten er løpsmunningen Sekskantet, så jeg er usikker på hva dette innebærer når jeg skal lade/skyte med dette.

Tar imot tips og triks og info med åpent sinn. Trengs noen flere detaljer på bilde, så kan dette ordnes umiddelbart.

Kentimeter

Gjenkjennelige tegn på våpenet er: PB. 2K. No 21 på skaftet, (H No, HP1(?) eller HPL(?) på løpet)

Jon

Ser vel ut som en sivil svenske dette(?) Stokken er ulik de militære, den har ikke låseplate på låskassen etc.
Ser ut som om det er en meget tidlig låskasse, levert fra Remington USA og rifla er vel bygget av Husqvarna som du skriver.
Sikkert mange her på forumet som kan utdype dette betydelig:-)

Kentimeter

låskassa er tight og fin, ingen tegn til slark så den virker fint til tross for evt. alder :)

Trond

For meg ser dette ut til å være en militær, svensk Remington, men produsert av Remington i USA.

jbw

Remington lås med Wredes pibe?

Trond

De ombygde Wredesgeværene har en helt annerledes Remington låskasse, faktisk en som er veldig lik den som ble brukt av den norske marinen.

Bildet viser et vrak av den norske marine-Remington'en. Denne er basert på en 4''' kammerlader.

Kentimeter

Noen aning om hva skriveriet på kolben betyr? Er dette noe som forklarer hvor våpenet har tjenestegjort f.eks

wredes-pipe, remingtonkasse.. Vil dette våpenet kunne skyte bra rett uansett? jeg aner ikke hva dette vil ha å si for skytingen sin del. ei heller om jeg må bruke noen spesielle kuler på disse, eller kan jeg bruke rundballer?

Roy-Terje Kjoberg

Let litt rundt på nettet etter merkene. Svenskene har et museum som kan svare på de forskjellige merkene. Ellers er stokken veldig lik den som står på min danske RB. Tipset om wredes var ikke så dumt, men wredes RB'ene har både baksikte og bakerste båndet nærmere låskassen enn det din har. Har du sjekket kammeret? Diameter på bunnen og slikt? Det hadde vært fint om du kan poste bilder av venstre siden på låskassen og av bajonettklakken fremme på siden av løpet.
Mer samler enn skytter.

Kentimeter

litt usikker på hva som skal måles, men innvendig fra kant til kant i kassa, er 18.9mm.
Selve kammeret der hylsa skal inn måler 14.45mm. dypeste spor inni løpet  12.90mm, oppå riflene måler 12.27mm(målt fra munningen)

Her er deler av selgers forklaring:  Er svenskbrukt med svensk pipe, låsekasse og treverk er orginalt amerikansk Remington produsert 1867. forskjefte på denne er ikke helt orginalt, er gjort noe håndriller.

Hvilket svensk museum var det som kunne hjelpe meg med å finne ut av merkingen?

Finner ikke noe bajonettklakk foran på rifla

Her er et par ekstra bilder på kassa:

festus

>  Vil dette våpenet kunne skyte bra rett uansett? jeg aner ikke hva dette vil ha å si for skytingen sin del. ei heller om jeg må bruke noen spesielle kuler på disse, eller kan jeg bruke rundballer?

Du kan ganske sikkert bruke helt vanlige 12 mm. remingtonkuler i denne. Jeg har samme type rifling i min, og den skyter rett som en strek. Det viktigste er nok at munningen er jevn, uten hakk.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Roy-Terje Kjoberg

Du har et "skolegevær" - ettersom bajonettklakken mangler.
Låskassenummeret og produsentadressen på øvre låskassetangen viser at det er av de 1000 første 1867 kassene svenskene fikk levert direkte fra Remingtonfabrikken. Der ligger en tråd her på Kammeret som omhandler disse kassene. Løpet ditt måler 4"" og har tidligere stått på et Wredesgevær.
Mer samler enn skytter.

Kentimeter

Hei.

Du har vel ikke tilfeldigvis en link til denne tråden? eller vet navnet på den?

Jeg har lett, men finner den ikke :(

Roy-Terje Kjoberg

Her er tråden: http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=9358
Bla deg gjennom alle innleggene så vil du se en rekke paraleller til børsen din:-)
Mer samler enn skytter.

Kentimeter

Det at dette er et skolegevær, og er et av de første 1000... vil dette kunne ha noen påvirkning på verdien av dette? Eller vil rett og slett verdien være litt lavere, siden det mangler bajonettfeste? :)

Det var forresten en interessant tråd, og stort sett alle detaljene på mitt våpen stemte med hans våpen. med unntak av at jeg har et annet nummer på pipa enn kassa.

Roy-Terje Kjoberg

Dette med verdien på antikke våpen er et interessant felt. Noen er mest opptatt av verdien på sakene - er det mer verd enn andre litt like, hvor sjeldent er det og så videre. Det blir litt som  å spørre hvor stor en fisk er.
Sannheten er at verdien på på våpenet ligger i skjæringspunktet mellom hva eieren ønsker å få og hva kjøperen er villig til å gi. Hvis noen er ute etter et skolegevær for å komplettere en samling så vil du kunne få noe mer av den personen for geværet. Det kan iallefall sies at skolegeværene er av de mer sjeldne.

Grunnen til at løpet på ditt gevær ikke har samme nummer som låskassen er at det har stått på et annet gevær tidligere.
Mer samler enn skytter.

Roy-Terje Kjoberg

Link til det svenske museet som vet hva merkingen betyr: http://www.sfhm.se
Mer samler enn skytter.

kjberg

Hei!
Pipa på våpenet ditt er kappa av en bit, derfor de skarpe kantene.
Bajonettklakken er slipt av eller lodda av.
Våpenet er en helt ordinær rollig block produsert av Remington og levert til Sverige.
Svenskene eller noen andre har montert inn en ny pipe engang i tiden. Det er ikke noe spesielt denne, har sett mange i Sverige. alle disse har nøttetre stokk. Har forresten en selv også. KJ.