Kule-nøtt

Started by Martini-Henry, 19. September 2017 kl. 14:10:01

Previous topic - Next topic

Martini-Henry

Heia, godtfolk!
Her kommer en liten nøtt vi håper noen av dere kan svare på. På bildene ser dere en kule som ble funnet med metalldetektor på Dønna på Helgeland. For meg ser det ut som en munnladningskule skutt gjennom en eller annen slags withworth-riflet børse, men det er bare en antagelse. Kanskje noen kjenner igjen kuletype, rifling, og kan levere en kvalifisert gjetning om våpentype også. Alt av info er interessant. Lar for øvrig bildene tale for seg.

Øyvind F.

Kaldpresset kule skutt fra et Lundsgevær?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Huntdoc

Bortsett fra at det ikke er ei kule (den er ikke kulerund)men ett prosjektil er jeg enig i Lundsdiagnosen.Kua har horn,elgen har gevir.En hornblåser får ikke lyd i ett gevir og ei moderne rifle skyter vanligvis ikke kuler.Med sær hilsen ; huntdoc

Jon

Et prosjektil er vel ei kule (eller annet) som er i fart. Kule er en fellesbenevnelse på alt som er beregnet til å skytes ut fra et våpen.

Ellers så er jeg enig med de over i hva kulen det handler om her har vært brukt til/i. Ganske sikker på at "H" i bunnen på kula er (L. H.) Hagen

Martini-Henry

Hei, igjen. Takk for svar. Det virker som det er konsensus om hva det mest sannsynlig er. Jeg lurte bare på hvordan dere ser at den er kaldpresset?

Øyvind F.

Du ser det på de små rillene inni smørerillene. Slike riller er dag sikkert tegn på kaldpressede kuler.
Øyvind F. - forum admin

The Dane

anvil

Selv om denne neppe er ei "nøtt" tar jeg den likevel her:

Jeg fant den i ei rotekasse her om dagen og har ikke sett maken. Siden jeg akkurat nå forbereder ladninger for å teste mitt "1860-kammerladerprosjekt" var funnet bra "synkronisert"!
For det kan neppe være tvil om at denne er laget for 4''' kammerlader.
Med 6 langsgående riller på bakre snaue halvdelen danner det på en måte 6-kantprofil. Og dimensjonen er slik at den lett presses inn i kammeret med fingertrykk.
Diameter mellom og på riller er ca 12,3 / 13 mm. Vekten er 22 g og totallengden er drøyt 27 mm. Den er hul i bakenden (ca 7 mm. dypt)og vil således bli utvidet av trykket og gi tetning.

Tar med bilder av denne sammen med den jeg nå lager for testskytingen.

På støpeblokka er det slått inn "Marman". Marman-kula veier 17 g, er 27 mm. lang og har et 14 mm. dypt hull i bakkant.

Med bare 17 g vekt har jeg laget høyere kornfot enn det som var på den lange Lund-pipa jeg har brukt. Mon tro om det ikke hadde vært nødvendig med 22 g?

Det hadde vært interessant å vite kulevekt og ladedata for 4''' skytterlagsammo, er det en eller annen som har det?
Hilsen fra Anvil.

Øyvind F.

Spennende funn! En slik kule har jeg ikke sett før, i hvert fall ikke i annet enn bøker. Det kan være en Hans Larsen-konstruksjon. Han beskriver den i sin bok Korfattet Veiledning i Rifleskydning fra 1864:

Den siste setningen er: «[...] Drammens Skydeselskab og tildels i Omegnen og bleve udeslukkende benyttede her i den sidste Del af Sommeren.»

Du finner forresten mye informasjon om kuler til 4''' i denne tråden: www.forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=11150

Jeg har selv viklet kuler til 4''' i dag. Prøveskyting på torsdag!
Øyvind F. - forum admin

anvil

Takk til Øyvind for det innlegget! Så da skal jeg nok ikke smelte om det prosjektilet!

Her i huset har det også blitt rullet papirpatroner i dag! Planen er å prøveskyte en dag til uka.
Laget en rullepinne som passer til bakkant av 17 grams kula fra Marman-tanga. Kulediameter er ca 12+ mm.  Fant ut at papirkvaliteten i en gammel telefonkatalog burde kunne brukes. Klippet 10 x 10 cm som gir drøyt 2 og et halvt lag papir, og diameter over papirviklet kule måles til ca. 1,3 cm.

Jeg har ingen erfaring med papirviklede kuler, men jeg tenker at papiret må bli med på plass inn i pipa. Jeg lar papiret gå nesten til kulespissen, med 4 - 5 brettinger rundt omkretsen, og disse er limt.
I tillegg har jeg tenkt å dyppe kuleenden av hver patron i passende smeltet voks. (Er det nødvendig??)
Hva ladning angår vil jeg benytte Sveitser Nr.4 som skal tilsvare 1,5 Fg. Vil begynne forsiktig med 50 grain og eventuelt øke til 60 grain.
Noen som har kommentarer til denne planen?

jæger justnæs

Meget flott kule du har, anvil. Kan godt mulig være det er en Larsen, ta godt vare på den :-)
Ellers synes jeg innskytingsplanen hører bra ut, jeg har dessverre liten erfaring med papirvikling men har skutt litt med 4''' kammerlader. Angående smøring så tror jeg du bør ha lite på eller foran kula om du ønsker at papiret skal slippe raskt - og derved gi økt presisjon. Men dette kan nok andre uttale seg nærmere om.
Best når det smeller!