Har ikke NSU blydisp lenger?

Started by to-har, 16. December 2021 kl. 12:16:23

Previous topic - Next topic

to-har

Jeg ble fortalt at NSU har mistet dispensasjonen for å skyte med blyhagl på bane, men jeg finner ingen informasjon på nettsidene deres. Noen som vet noe om dette?

laffa

Det medfører riktighet. Svartkruttunionen har ikke lenger disp til å bruke blyhagl på bane. Tror det arbeides med å finne en måte å bruke stålhagl på. Bla annet så må jo skytereglementet forandres. Plastforladninger er ikke brukendes i svartkruttvåpen, men jeg har ladet hjemmelagede pappkopper i både perkusjon munnladerhagle og flintmuskett med godt resultat

  laffa

to-har

Takk for oppklarende svar! Når skjedde dette? Det er merkverdig at ikke vår ledelse i NSU har klart å informere medlemmene om dette. Jeg har skutt blyhagl i god tro og kunne risikert å bli straffet!

Parelius

Quote from: laffa on 16. December 2021 kl. 14:00:51
jeg har ladet hjemmelagede pappkopper i både perkusjon munnladerhagle og flintmuskett med godt resultat

  laffa

Er det noe du kunne dele bilder av?

Parelius

laffa

Jeg har laget meg en die med en indre Ø 18,8mm, og en tein til å presse med Ø16mm. Legger en pappskilling oppå stålet. Denne blir klemt fast når du skyver ladningen ned i løpet . Beste materialet er ølkartongpapp

  laffa


TMB

Jeg har testet å skyte med svartkrutt og stål i gammel hagle, det gikk fint til CAS.  (skjøt på gummimatter som var montert på stang) De gjorde fint utslag på treff.

Ladet 12ga på følgende måte; stål lærduepatron, tømt for innhold, fylt med hellig sort, filtwad, så fjernet jeg deformasjonssona på vanlig plastwad og bruke koppen og stålet på nytt. Forsøkte med litt delfia fett utvendig på noen kopper.
De jeg fylte med delfiafett oppi koppen blei fattigmans slug på kloss hold...

Jeg skjøt 20 skudd på en ettermiddag. ingen plast rester i løpet. Så jeg trur filtwad'n holdt varmen unna plasten. Hagla fikk vel en 20min pause mellom øktene. Lagde også noen "rense" skudd med filtwad kokt i fettmix, men mixet litt om på hvilke patroner som var hva så den testen uteble.

TMB

Quote from: laffa on 16. December 2021 kl. 19:51:41
Beste materialet er ølkartongpapp
  laffa
Det er bare fordi smaken sitter igjen.... ;D


Hvordan ble skuddbildet?
Fulgte du tommelfinger reglene med likt volum krutt/hagl? eller kompanserte du for tap av egenvekt med mer stålhagl?

laffa

Aner ikke skuddbilde, siden jeg bare skulle teste at stålhagl ikke ripet opp løpet. Max mengde hagl i målet, men reduserte kruttmengden siden stål veier mindre enn bly. Stål i gammel patronhagle tør jeg ikke teste, pga trykkøkningen i overgangskonusen. Må vel regne med at unionen kommer med nye regler ang dette, ellers er det slutt med hagleskyting i NSU. Til jakt er det fremdeles lov med bly

  laffa

Oddvar

Hei alle
Grunnen til at det ikke står noe spesielt om saken er at vi fortsatt er i forhandlinger om saken. Men som dere vet det er ett håpløst byråkrati. Sånn som det er pr. idag er det lov til å bruke blyhagl på leirduebaner som ligger på tørrmark, men våtmark er det pr. idag ikke lov. Mere om saken kommer senere når vi kan få svar
Oddvar

to-har

Takk for oppklarende svar! Da får vi inderlig håpe at det løser seg før noen skader seg med en stålhaglladning i en gammel hanehagle.

Jeg lurer ellers på hvordan man definerer våtmark og tørrmark? Det er kanskje bare byråkratene som forstår forskjellen.

to-har

Og takk for fine tips om kopp, laffa! En slik kan kanskje være nyttig med blyhagl også, spesielt for de som har problemer med hull i svermen.

TMB

Quote from: laffa on 17. December 2021 kl. 10:17:12
Stål i gammel patronhagle tør jeg ikke teste, pga trykkøkningen i overgangskonusen.
  laffa

Da kan man jo lade opp gode gamle jomfrupatroner i papp.
evt så får en lage seg en brotsj å endre vinkelen på konusen så den ikke blir så bratt.