Valg av rigtig kule til min pistol

Started by Morten Jepsen, 05. August 2021 kl. 9:47:20

Previous topic - Next topic

Morten Jepsen

Jeg kar pillet en pistol ut av min samling for å bruke den.

Det er en sivil Delcomyn (København) fra ca 1850 men snelleactrekk. Pistolen er merket med nummer 2 så det er nokk et sett med 2 pistoler som har blitt separert.

Pistolen har liten samlerverdi da skjeftet er reparert og det ses tydeligt. Men pistolen fungerer utmerket.

Jeg har masse erfaring med svartkrutt i patroner, men lite erfaring med svartkrutt i enkeltskudd perkusjon. Derfor trenger jeg litt hjelp.

Pistolen er glattløpet så det må jo bli rundkule med patch. Løpet måler 14.4mm (ca 0,57"). Hvilken kule ville dere anbefalt meg å bruge. Helst en som er enkel å få tak i. Og hvilken lading ville dere brukt bak kulen.

Når jeg søker på Delcomyn finner jeg en masse pistoler og musketter som han har laget og alle opgir kaliberet til 14mm. Så akkurat det kaliber må jo ha vært ganske vanlig på den tiden.

Cap'n Redneck

Jeg finner det litt merkelig at en glattløpet pistol er påkostet snellertavtrekk og stillbart framsikte....kan den ha vært riflet opprinnelig og senere oppboret til glatt...?

I og med at pistolen har perkusjonslås og er glattløpet vil du måtte konkurere i klassen "Kuchenreuter Original"; dvs. mot andre originale pistoler med perkusjonslås og RIFLET løp.

Om du skulle velge å installere et riflet innleggsløp (barrel liner) vil du måtte konkurere i klassen "Kuchenreuter Replika".

De enkleste kulene å få tak i er vel Hornady kaldpressede blykuler i kaliber .570" eller .535".

Mulig det tryggeste er å gå for .535" og en tykk patch, f.eks. av jeans-bukse stoff.  .570"-kule kan bli så trangt at den ikke entrer løpet, eller du blir nødt til å skyte kula "naken"; uten patch.  Uansett bør du vurdere å investere i noen filtforladninger og pappskillinger for kaliber .58".

Kruttladning:  Jeg ville begynt med 35 grains 3Fg (eller 2Fg) og øket med 5 grains inntil presisjonen er tilfredsstillende.  Jeg vil anslå at 60 grains er max. ladning i en pistol kaliber .57".

https://www.hornady.com/muzzleloading/round-balls#!/





Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Morten Jepsen

#2
Takk for svar Redneck.

Jeg tror bestemt ikke denne pistol har været riflet. Og der findes mange Dllcomyn våpen i samme kaliber.

Jeg har en del perkusjons oistoler fremstillet mellom 1840 og 1854, og ingen av dem er riflet. Jeg tror det har at gøre med at lading af riflet pistol bliver komplisert. Den tidligste riflete pistol i min samling er Løbnitz kammerlasningspistol M1842. Kammerlading innbyr jo til rifling.

Min pistol kan gjerne være eldre enn 1850. Delcomyn var aktiv i København fra ca 1820 - 1860. Jeg antar at snellen skyldes at denne er fremstillet enten som duell pistol eller konkurranse pistol.

Jeg har ikke tenkt å skyte konkurranse med denne, så det betyr ikke så mye hvilkem klasse den kommer i.

Jeg reagerer litt på ditt forslag til lading. Det finnes ikke så mye offisielle ladedata for svartkrutt, men myndighetene i Tyskland har en klar anbefaling.

Maks lading for pistol er 0,1g pr mm løpsdiameter + 0,4g.

Med en pistol i 14mm blir det 0,1 x 14 + 0,4 = 1,8g. Dette tilsvarer 27,78 grain vekt. Og det er altså maks lading.

Cap'n Redneck

Jeg har også sett de tyske myndighetenes anbefalinger på eldre kruttbokser, og synes de er en smule konservative....
Til en riflet pistol ville 27 grains vært en grei ladning, men min erfaring er at glattløpede våpen trenger en friskere ladning for å oppnå presisjon.
Hvis du kikker på "reviews" hos Dixie Gun Works for Pedersoli's Harpers Ferry perkusjonspistol i kal. .54 vil du se at de fleste lader fra 35 grains og oppover i den.

https://www.dixiegunworks.com/index/page/product/product_id/9166/category_id/321/category_chain/312,318,321/product_name/PH0951+HARPER%27S+FERRY+PISTOL+PERCUSSION

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......