Identifikasjon av bolthagle

Started by stiannj, 09. November 2021 kl. 10:33:55

Previous topic - Next topic

stiannj

hei

denne dukket opp i ett dødsbo.

noen som har en formening om produsent og alder ?

er det noe historisk verdi som gjør rehabilitering aktuelt ?

takker for svar

Vidar

Dette geværet har opprinnelig vært den franske infanterimodellen M/1874, populært kalt Gras etter den franske kapt. Basile Gras. Flere utgaver av geværet ble konstruert og ut fra dine bilder kan det ikke påvises nøyaktig hvilken variant det dreier seg om her. Etter hvert ble geværene avhendet som overskudd og kjøpt opp av forhandlere. Noen ble solgt som de var og noen ble omgjort til hagler. I den berømte ALFA-katalogen 1912 fra den tyske forhandleren Adolf Frank Export Gesellschaft finnes din hagle, som jeg viser her. Den opprinnelige produsentens navn finnes på låskassens venstre side, men kan være fjernet i forbindelse med omgjøringen til hagle. Hvem som har omgjort dittt gevær kan kanskje påvises ved å studere alle stemplene som finnes. Belgiske firmaer er viden kjent for slikt arbeide.

BjørnL

Hei.

Jeg har også liggende en slik hagle i caliber 16. Den er i fin stand, men jeg har ikke fått skutt med den ennå.
Det ligger en flott Chassepot/Gras M1874 rifle, samt en trebands Enfield Snider til salgs på Catawiki.

BjørnL