Rolling Block kaliber 14

Started by steppdeck, 16. January 2022 kl. 20:38:14

Previous topic - Next topic

steppdeck

Hei, har for en tid tilbake pådraddt meg nok et slitent prosjekt, en belgisk rolling block, ifølge selger var det 12 kaliber men det var noe trangt og 16 fikk god plass igjen men så etterhvert kom det noen hylser kaliber 14 i hus med et annet godt brukt prosjekt... og de passer så kaliber 14 it is.

Der er overhodet ikke noe merking eller årstall på denne kassa, kun noe uleselig på kammmerenden av løpet.

Det jeg lurer på er når rolling block ble vanlige med sikkerhetslås på hanen og hvor vanlig det var med kaliber 14?

Dette eksemplaret har noe gravrust i pipa men målet er å få skutt noen runder med den etter en sjekk hos børsemaker. Hane&høne boltene er tighte og fine.

Cap'n Redneck

Et kjapt Google-søk på "14 gauge shotgun shell" gav bl.a. følgende resultat:

https://www.dogsanddoubles.com/2013/02/the-14-gauge-no-one-ever-loved-it/

Sikkerhets-hane på Rolling Block ble populært (nødvendig) etter at røyksvakt krutt kom på markedet.
Så fra ca. 1890 og opp på 1920-tallet. 
Noen ble levert slik fra fabrikant, og noen ble ettermontert av børsemakere.

Det er noen bidragsytere her på forumet som har tilgang til gamle salgskataloger (priskuranter) fra Hagen, Larsen etc, som var de største importørene/forhandlerne rundt århundreskiftet 1800/1900.
Mulig de har oversikt over hvem som solgte kaliber 14 våpen og hvilken tidsperiode disse var tilgjengelige?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

steppdeck

Takker for svar, ja den andre 14 kaliber hagla jeg har er merket H. MYKLEBUST NORDFJORDEID. Det klarte jeg faktisk å Google selv og det var en børsemaker.

Da jeg har begrenset med hylser å ta av så blir de nok fort veggvarmere. Men prøves det skal de... Skjønner den med sikkerhetslås kanskje er registreringspliktig så jeg får se å få gjort noe med det ved neste søknadsrunde.

AKS

Tilgang til ulike haglekaliber var større før. Løpsdimensjonene på sivile hagler med remington lås hadde ofte noe å gå på slik at en kunne få brotsjet opp løpet når det var slitt eller korrodert (resirk :-). Etter låskassen å dømme er din hagle en belgisk produsert Larsen hagle. Bestilte man et bestemt antall fikk man disse merket med firmaets navn. Det står ingen ting i Hagen eller Larsen katalogene om leveranser med andre børsemakeres merking.

Sikkerhets-hane på rollingblokk kom sent på 80 tallet på sivile børser eller ble ofte ettermontert. Noen sikker datering kan ikke bygges på det. Sikkert en nyttig ting på de eldste med tidlig metallurgi uforberedt på røyksvakt.
AKS

steppdeck

Takker for svar, siden jeg har to 14 kaliber og det er noe grov rust i løpet på den ene så skal jeg vurdere å få brotsjet opp løpet på den til 12 kaliber, jeg setter stor pris på å få luftet veteranbørsene mine på skytebanen innimellom👍

Jeg regner med det står noen 14 kaliber rundt om så det er vel ikke mangelvare om ei blir konvertert.