Husqvarna hanehagle

Started by Hardnakke, 08. February 2022 kl. 18:08:34

Previous topic - Next topic

Hardnakke

Hei har kjøpt en gammel husqvarna hanehagle,kaliber 16.serienummer er 6310.med meget fine graveringer .kan si noe angående årstall på serienummer?

SB

#1
Den er tidlig. Nr serien i boka om Husqvarna starter i 1884 med nr 16928.
Den kan nok være fra sent 1870 eller tidlig 1880.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

SB

Har den merking for modell og ekvipør?
De tidligste hadde lite merking.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Hardnakke

Skal sjekke.det er damaskløp og graveringer under og på sidene av en setter hund som Jager en fugl

SB

"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Hardnakke

Snart.tenkte å lade noen svartkrutt patroner til den.hvor mange grains er trykt å bruke? Kaliber 16 og wano pp svartkrutt.børsa er i bra stand.

SB

70-90 grain går fint. Fyll opp med filt.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Cap'n Redneck

Damaskløp kaliber 16/65:  jeg ville nok ikke ladet den med mer enn 75 grains.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Hardnakke

Er det noe forskjell i twist løp og damascus løp?

volcanic

Jeg har svært lite å bidra med i forhold til damaskløp og styrke. Men her er en svært interessant tråd fra shotgunworld.com, om ikke annet er det fornøyelig å observere krangelen :)

https://www.shotgunworld.com/threads/discussion-of-damascus-barrel-strength.393117/

volcanic

Twist kontra damask: Min oppfatning er at Twist ser ut som en komprimert spiralfjær, mens det som nå kalles "damask" er piper med mønster utover spiralen. Om dette var oppfatningen på 1800-tallet kan jeg ikke gå god for.

Jeg husker ellers en sekvens fra en Morgan Kane-bok, der en skurk skjøt med en damaskhagle og løpene løste seg opp som rene spiralfjører ;D  Det går også vandrehistorier på den store verdensveven om damaskløp(twist) som "oppløses" og kapper hodet av den uheldige skytter ;D

Om jeg skal driste meg til å lansere en teori, er det at gamle våpen bør håndteres med varsomhet og ikke utsettes for unødig brutalitet. Om løpet har mønster eller ikke er muligens underordnet, så lenge ikke rust og alders tids bruk har gjort ubotelig skade.

Hardnakke

Fant ut av at hagla er modell 15.kaliber 12 med damaskløp.tight og fin.