Patroner til sentertent 11 mm Lefaucheux

Started by Peter Wessel, 27. February 2022 kl. 14:56:54

Previous topic - Next topic

Peter Wessel

Er det noen som har erfaring med lading av patroner til svensk Lefaucheux revolver mod.1863/79 i 11mm. Er i et tidlig stadium, men tar gjerne i mot erfaringer vedr hylser og prosjektiler .

BjørnL

Hei.

Er det samme patronene som brukes i svensk Modell 1871 11mm. revolver?

BjørnL

Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

Peter Wessel


Landmark

Jeg er ganske sikker på at jeg har en eske med noen hundre nye hylser på laderommet til denne.
Kan sikkert selge deg noen slik at du får testet klenodiet :)

BjørnL

Hei.

Jeg bruker .45 Colt-hylser som jeg hel-sizer og kapper til riktig lengde. Hylselengden jeg gikk for er ca. 1 mm. lenger enn det som "står i boken". På Modell 1871 er det en kon i kamrene, så man må sjekke at hylsene kamrer. Jeg dreide så en dor som jeg fester i en batteridrill, trer hylsene på doren og sliper ørlite av rimmen ved å holde rimmen på den roterende hylsen mot en bandsliper.Jeg reduserte diameter med ca. 0,1 mm.
Ladningen jeg bruker er ca. 15 grains 3F, litt semulegryn og en .451 rundkule som jeg setter flush med hylsekanten og "limer" med fett. Behagelig ladning å skyte med, og for min del er presisjonen så god som skytteren klarer. Modell 1871 har en veldig behagelig skjeftevinkel. Koselig revolver.
Jeg re-sizer ikke hylsene etter bruk.

BjørnL

Peter Wessel

Takker så mye for fine innspill. Hvis du Landmark har ferdige hylser til sentertent svensk 11 mm. Lefaucheux, så kunne jeg godt kjøpt 50 stk av deg.

Peter Wessel

Fått tak i noen 45 autorim. Har gått i gang med å slipe ned rimmen fra den «gale» siden, ellers blir hettelommene for grunne. Tar litt tid, men kommer tilbake med evt resultat.

BjørnL

Hei.

Jeg skal snart lage noen flere hylser til min svenske modell 1871 11 mm., så hvis du ikke får det til så får du gi beskjed så kan jeg lage deg noen hylser som du kan prøve. Jeg kan ikke garantere at kamrene på våre våpen er like, men det finner vi ut.

BjørnL