Ukjent gevær

Started by laffa, 20. May 2022 kl. 17:50:31

Previous topic - Next topic

laffa

Jeg har av en bekjent blitt spurt om jeg kan identifisere et gevær som har hengt på veggen i generasjoner på en gard på indre sunnmøre. Dårlige bilder. Klarer ikke å tyde tekst, men hanen ser kjent ut, svensk?, perkusjonert flintlås?

  laffa


krutnarr

Hei.
Ser ut som en fransk m/1822 omgjort til perk. Har den klassiske «vinkorken» i kolben og fransk skrift på låseblikket.

laffa

Takk for svar. Skulle være artig og ha visst hvordan noe slikt havnet på en fjellgard på sunnmøre

  laffa

Øyvind F.

Det er vel ikke usannsynlig at det er en sunnmørsk sjømann som har vært i land i Frankrike og plukket med seg et billig gevær en gang mot slutten av 1800-tallet eller begynnelsen av 1900-tallet. Jeg vet om flere franske geværer som kom til Norge på den måten.

Om du pusser bort rusten på nederst låsplaten vil du se hvor den er produsert. Nå kan jeg bare lese:

Mre. Rle.
de ??


Eksempler på arsenalmerkinger er «de S. Etienne», «de Charleville», «de Mutzig» osv.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krüger

Den er et egnet eks for å plassere i elektrolysebad. Da blir all rust borte, og alt av gravyre, inskripsjoner kommer godt frem. Denne teknikken skader ikke metallet på noe vis. Ta kontakt om det skulle være av interesse. Mvh Thomas Krüger-Monsen