Kjeller funn av gammel pistol ting

Started by CRTSkjerm, 28. May 2022 kl. 21:57:29

Previous topic - Next topic

CRTSkjerm

Hei alle sammen! Jeg kan ingenting om dette... Er det lovlig å ha?
Lurer på hva slags dette er? Årstall? Antar at den ikke har noen verdi...

Cap'n Redneck

Dette er en antikk fransk militær pistol, som lovlig kan eies uten politi-tillatelse.
Merkingen betyr "Manufacture Imperiale de St. Etienne" = "Produsert på den keiserlige våpenfabrikken i St.Etienne".  Så denne stammer fra Napoleon I's keiserdømme.
Den har opprinnelig hatt flintlås, men er senere blitt ombygd til perkusjon.
Dette reduserer verdien betraktelig.

Forhåpentlig vil noen med spisskompetanse på franske militærpistoler bidra med eksakt identifisering.  Jeg vet at Napoleons hær hadde mange forskjellige kavaleri-styrker (kyrassérer, husarer, lansenerer, dragoner, etc.) og det synes som hver av dem hadde sine særegne pistoler...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

CRTSkjerm

Tusen takk for svar! Da vet jeg litt mer ihvertfall! Kansje noen kan svare mer som du sier!

Vidar

Jeg er ingen ekspert på munnladningsvåpen, men jeg har noen tonn med litteratur. I boka French Military Weapons 1717-1938, av James E.Hicks, 1964, er din pistol vist. Den var opprinnelig en modell år XIII med flintlås. Ifølge boka var år XIII fra 23.september 1804 til 1805. Senere ble pistolen omgjort til perkusjon, slik din pistol er nå. Det ser ikke ut til at den fikk en ny modellbetegnelse basert på år, men ble benevnt modell år XIII omgjort til perkusjon (selvsagt på fransk).

CRTSkjerm

Takk for svar! Skjønner! Interessant å vite! ;D

runastav

Hei CRTSkjerm! Her er min pistol med flintlås som din også har hatt slik captn sier! Og jeg la ved min Franske 1777 flintlås replika kal 69 bygd fra Pedretti byggesett flotte pistoler ;)
Helsing Runar

CRTSkjerm

Hei! Aha så det er sånn den opprinnelig har sett ut! Ja de er veldig flotte! Kult å se!  8)