Remington 12 mm

Started by jondalseg, 29. May 2022 kl. 15:03:34

Previous topic - Next topic

jondalseg

Hei!
Eg har ei Remington rifle som ser ut til å vere ombygd fra randtenning til sentertenning. Eg har nokon tomhylser av Hagen 12 mm. Det er vel cal. 12,7*44 (tomhylsene er 43,56 mm lange). Våpenet har ikkje noko nummer, og i følge min far, ble det spesialbestilt av min tippoldefar. Det er innfelt 2 sølvstriper tvers over løpet i begge ender og det står "Stöbestaal" på løpe, lurer derfor på om det er dansk. Kammeret har ein diameter på 14,56 mm i bakre ende. Mål i munningen er mellom 12,86 og 12,91 mm mellom riflebommene. Det hadde vore artig å høre om nokon har samme type. Det er 8-kantet løp på den. Rifla mangler patronutdrager, det skulle eg gjerne hatt. Tomhylsene mine er dårlige, det skulle eg også gjerne hatt flere av. Våpenet har alltid vore kalla "Sølvsikta", mulig siktet er av sølv. Rifla vart kanskje kjøpt ein gong mellom 1860 og 1890. Hylser må kanskje formes om av .50 Alaskan eller 348 Winchester. Hvorfor anbefales ikkje hylser fra Bertram Brass i Australia?
Jon

Cap'n Redneck

Utdrager kan bestilles fra Dixie Gun Works i USA.
Det ser også ut til at du mangler stengeplaten m/skrue som skal hindre boltene for sluttstykke og hane i å arbeide seg ut av låskassen.

Framsikter på den tiden ble ofte laget av "German Silver"; det er ikke sølv, men en legering av kobber, sink og nikkel.

Remington-geværet ble innført militært i Norge, Sverige og Danmark som Modell 1867, så jeg tror nok at ditt gevær snarere ble innkjøpt mellom 1870 og 1890...

Jeg anbefaler å forme hylser av .50 Alaskan.  Disse behøver kun å kappes til riktig lengde før de skyteformes i kammeret.
.348 Win. er ofte vanskeligere å få tak i, og de krever mer omfattende operasjoner for å kunne brukes med 12,7mm kuler.
Hylser fra Bertram Brass er ferdige til bruk, men har tidvis hatt problemer med for sprø messing, slik at de sprekker etter få omladninger...
Det anbefales å gløde hylsehalsene før bruk for å hindre sprekkdannelser.
Dette er spesielt viktig om det brukes rullekrymp for å holde kula fast i hylsa.
Etter noen omladninger bør hylsehalsene glødes ut påny.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Cap'n Redneck

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

jondalseg

Takker får svar. Har du sett noe likkt våpen det er vell ei luksus utgave. Passer disse utdragerene i alle 12 mm. så det er bare å bestille? Eg har laga eitt låseblikk men dersom dei har dei så kunne eg bestillt det au. Hilsen JD.

Cap'n Redneck

Ja, disse utdragerne passer i alle låskasser av militær størrelse.
Det kan hende du må tilpasse den litt, men det er enklere enn å lage den fra scratch.

Stengeplaten har jeg ikke sett for salg hos Dixie, men den er enkel å lage selv.
Utfordringen kan være å finne riktig skrue (gjengebakk).
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

jondalseg

Takker får svar da fer eg prøve å bestille utdrager. Hilsen JD.

jondalseg

Hei.
får ikke bestilt noe fra den adressen.
må legge inn Stater  USA. Ingen andre valg ?

Cap'n Redneck

Mellom statene "Indiana" og "Iowa" finner du valget "International".
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

jondalseg

Takk skal du ha da skal e prøve. Hilsen JD.

jondalseg

Hei. Eg har bestilt utdrageren å den kosta 15 dollar å det sto fri skipping men nå har det kommet til 27,4 dollar i frakt å kansje det kommer i tillegg moms/toll så da blir det kansje åver dobbelt så my i tillegg som delen koster. Men likevell så hadde det blitt mye dyrere å fått laga den her. Håper att den kommer å att den passer kansje med små justeringer. Hilsen JD.

jondalseg

Hei. Nå har eg fått utdragaren eg må bare lage litt lengere spor i den så ser den ut til å passe heilt perfekkt. Jon.