Om kassepiper

Started by Temauseth, 29. May 2022 kl. 18:12:29

Previous topic - Next topic

Temauseth

Ser at det uttales at kassepiper m korsstempling, filte lepper og blomsterbård fra svansskruen og merket EES på låseblikket er laget av Engebret Engebretssen. Jeg tror at Engebret bare har laget flintlåsen og eventuellt skjeftet. Finnes det noen dokumentasjon på at Embret har smidd kassepiper?

TEM

AKS

Jeg kan ikke gi noe sikkert svar på ditt spørsmål. Det som er klart er en tydelig generasjonsforskjell mellom «østerdølene» og de som stammer fra Chr. kvarts tid.
Det var ikke bare i Østerdalen at pipene ble laget. Vi hører om produksjon flere steder på Østlandet. Kors og annet kan være lagt til av både børsemakeren og eieren selv. Når børsa ble omgjort til perkusjon eller reparert, satte kanskje børsemakeren sin signatur på låsen. - God reklame.

Mitt inntrykk er at låsproduksjon var det siste de fleste av de norske bygde- børsemakerne ga seg i kast med. EE var nok mere proff og sto for hele børsa. Jeg har inntrykk av at variasjonen i rifling, løpslengde, kolbe og kaliber skyldes reparasjon av slitasje eller ut-brosjing av utslitte rifler. 

Svensk jern/stål ble sikkert solgt på Rørosmartnan sammen med andre svenske varer. Det er fortalt at EE var der og handlet, men også at han gikk over grensen for å få tak i det. Kassepipene på de bilder av svenske børser jeg har sett har for det meste et kontinentalt eller Sør-svensk preg (Gjønger).
AKS

Temauseth

Takk for svar. Det som forundrer meg er at mange andre børsemakere har satt sitt navn på sidelås på identiske kassepiper som beskrives som Embret børser. Det ville jo vært litt rart om mange forskjellige børsemakere lagde kassepiper helt identiske med Embret. På museum finnes kassepipebørse med snapphanelås der pipene ser ut akkurat som Embretbørsene. Det finnes perkusjonslåser merket EES, men Embret døde jo ca 30 år før perkusjonshetten ble patentert. Disse børsene er nok bygget om fra flintlås. Det finnes børser som er slike som Embretbørsene som helt sikkert ikke kommer fra Embret.
Jeg tror at kassepipene har kommet til landet i forbindelse med opprettingen av Hæren. Siden er kassepipebørsene solgt på auksjon, eller utdelt til bønder.
Børsemakerne har hatt tilgang på slike piper som de har bygd om til flintlåsbørser som senere er gjort om til perkusjonsbørser. Det finnes jo veldig mange kassepipebørser på museer rundt omkring. Det jeg skriver her er noe jeg har samlet fra forskjellige kilder.