Import av bajonett fra Danmark til sverige

Started by zx6r81, 29. August 2022 kl. 10:14:29

Previous topic - Next topic

zx6r81

Hei.
Lurte på dersom noen har vært borti følgende. Jeg har kjøpt en antikk rifle og bajonett i Danmark på vegne av min familie i Sverige. Danske politiet krever en eksport tillatelse, men og en import tillatelse fra Sverige. I prat med svenske politiet så gir de ikke import tillatelse til bajonett da det allerede er lovlig å eie i Sverige. I Danmark må man ha blankvåpen tillatelse og krever tillatelse for importen. Dette får jeg ikke siden det er lovlig i Sverige. Noen som har kjøpt bajonett fra Danmark før? Vil jo gjelde det samme om det skulle bli sendt til Norge.

Eyeflow

Det var en i sverige som fikk en underskrift og stempel av politiet  på et brev han hadde forfatta. I bervet stog det at våpen og blanke våpen etter noe kriterier referert til svensk lov var greit  å ta importere.
Du får google litt så kanske du finner det.
/
mats

Rittmester

Hei! Jeg har importert blankvåpen fra Danmark til Norge. Eneste jeg behøvde var en e-post fra politiet som bekreftet at det var lov med blankvåpen i Norge uten egen tillatelse/lisens, med henvisning til en lovparagraf jeg nå ikke husker. Dette videresendte jeg til selger i Danmark, og alt gikk greit. Håper det ordner seg for deg også.

Trond

Import av antikke skytevåpen til Norge er blitt et helvete nå. Våpenforskriften som trådde i kraft 1. sept. 2021 § 10-2 sier at importtillatelse kun gis etter innsendt "fastsett skjema". Dette skjemaet eksisterer fortsatt ikke så vidt jeg kan forstå. Jeg har prøvd politi og tollvesen og ingen der har hørt om det. Jeg kontaktet også Politidirektoratet og ble avvist da de ikke håndtere enkeltsaker. Det da ingen enkeltsak at direktoratet tydeligvis ikke har funnet det bryet verdt å muliggjøre en import av ikke-registreringspliktige skytevåpen.

Jeg har kjøpt en del norske våpen i utlandet over de siste fem årene og hadde tenkt å ta en ferietur til England i høst for å plukke opp seks Kongsbergvåpen som ligger der. Den turen blir det ikke noe av. Selv om Våpenkontoret i Oslo aksepterer innsendt søknad på mail, har de 15 ukers behandlingstid. Grrrr!