Rolling blokk med sveiv

Started by anvil, 17. November 2022 kl. 22:45:40

Previous topic - Next topic

anvil

En for meg ukjent sveiv-rb har dukket opp. Her er sveiven festet til hønebolten, og det er ikke mulig å bevege sveiven før hanen er spent. Hensikten med denne løsningen er ene og alene å sikre høna mot mot å åpne seg ved hetteutblåsing.
Geværet, i kaliber 10,16 x61 er helt uten merking, så dermed er det ingen spor som kan peke mot produsent.
Noen som har sett denne løsningen?IMG_20221117_222657.jpg

Knutakongen

Hei minner mye om ei som kommer fra Hans Larsen i Drammen.Men din så går sveiva motsatt vei ser det ut som.

anvil

Ja, umiddelbart trodde jeg dette var en Larsen eller Hagen, de hadde jo hver sin patent. Men som du skriver gikk sveiven den andre veien. Hensikten for Larsen/Hagen var jo å lage et våpen som var raskere å lade ved at sveiven først spente hanen for deretter å åpne luttstykket ved siste del av sveiv-bevegelsen. Så da måtte sveiven primært påvirke sluttstykket, og da blir den plassert motsatt i forhold til på "min" ukjente løsning. Her er hensikten å sikre "utblåsing bakover" ved at sveiven i lukket stilling er sikret med en knast på kassa.IMG_20221117_222825.jpgIMG_20221117_222745_1~2.jpg[attach   

Roy-Terje Kjoberg

Kanskje en privat kreasjon? Syns plasseringen med sveiven bakover ikke er den best gjennomtenkte med tanke på mulig effekt på skytterens hånd i avtrekksøyeblikket. Med mindre børsen er tilpasset en venstrehendt person.
Mer samler enn skytter.

anvil

Ja,sikkert et privat prosjekt, siden det heller ikke er noen stempler. Men jeg tror vel at trekkerhånden er trygg, forutsatt at fjæreffekten i sveiva er intakt, det er en
markert knast som låser den.
Hensikten med denne løsningen er jo som nevnt å sikre mot utblåsing bakover ved hettebrudd.
Mye kan tyde på at dette er en sjelden  kreasjon, ingen andre som har sett noe lignende??