Ønsker hjelp til vurdering av våpen

Started by Simenm, 30. December 2022 kl. 0:32:51

Previous topic - Next topic

Simenm

God kveld.
Jeg har arvet en gammel flintlåspistol etter bestefaren til min samboer.
Det er desverre ingen i hennes familie som har hatt noen interesse for våpen, så det er ingen informasjon om hva dette kan være.

Har søkt en del på Google, men jeg klarer ikke å finne noen som er lik.

Jeg ønsker og ta vare på denne pistolen, og gjerne bruke den. Men det må selvfølgelig avgjøres av noen med kompetanse på feltet, om den er i god nok stand til å skyte med.

Jeg er veldig interessert i hva slags modell dette, kaliber og gjerne om det finnes noe historie knyttet til disse.

Legger ved bilder av den.

Mvh Simen Madsen.

Frode

Hei. Tviler på du kan få noe model bestemmelse på denne😒. Tipper det er noe spanske ca 17/18 talls som er tatt med hjem ifra en seiltur. Tenker du å teste skyte denne må du ha tak i noen som fysisk kan kikke på den og lære deg litt🤷�♂️🤷�♂️
Må igrunn ha et skudd om dagen!!

Harald

God kveld! Ligner på en spansk miquelet-lås. Kaliberet finner du ved å måle diameteren av løpet (inni pipa). Mvh Harald

Roy-Terje Kjoberg

Hei Simenm!

Det kan være både kjekt og nyttig å ta kontakt med en svartkruttklubb og når det gjelder sikker bruk av pistolen med en børsemaker for å konstatere skytbarheten.
Mer samler enn skytter.

Simenm

Takk for gode svar.
Er kaliberene på disse oppgitt i MM, eller er det andre betegnelser?
Tenker og høre med en klubb ja, greit å få en skikkelig innføring i hvordan det virker. Og ikke minst en gjennomgang hos børsemaker for å være sikker på att den er trygg og bruke.

Rustrøyk

Du må også være klar over muligheten for at dette også kan være en replika ment for pynt. Det har blitt solgt adskillige replikaer til turister opp gjennom tidene.

Påstår ikke at dette er en replika, men viser bare til at det kan være en mulighet.
Kaliberet (rundkulene) blir som regel beskrevet i desimal tommer.