Lefaucheux - Hvilken kontrakt er dette?

Started by Skogsmann, 23. November 2022 kl. 13:36:44

Previous topic - Next topic

Skogsmann

Jeg kjøpte nylig en Lefaucheux revolver med tanke på at det er kjekt å ha noen deler liggende. Ser at den er kontrollmerket SD på høyre side i bakkant av løpet(rammen)og lurer på hvor/hvem denne kontrakten er sendt til? Kan være kjekt å vite FØR man slakter den/avhender deler..

Harald

#1
Hei. Hovedmodellen er nok 1854. Pipa er kort og ligner Corto-modellen. Er nummeret 29466? Denne ligger da blant revolverne som ble sendt til USA under borgerkrigen, men det gikk også revolvere fra samme «serie» mellom LF18892 og LF299xx til Sardinia, Hellas og Russland. «SD»-merking (uidentifisert?) fins på mange 1854, også på Corto-modellen fra 1861 som hadde utstøter for tomhylser, som denne. Disse opplysningene, slik jeg leser dem, fins i boka til van Mastrigt og Slingerland (2021). Dette kun et lite innspill for å sette deg på sporet, vi har folk på forumet som virkelig kan Lefaucheux :-) Mvh Harald.

Skogsmann

Takk for raskt svar Harald. Nummeret er 29455. Kanskje jeg skal legge den ut på markedsplassen og selge den samlet i stedet for å ta deler av den? Så kan noen få seg et lite prosjekt til jul..  K

Harald

He-he! Du får nå sende meg ladeluka og utstøteren først, da  ;) Mvh Harald