Kongsberg M/22 - skytes med? Sjekkes på Sørlandet?

Started by West, 03. December 2022 kl. 16:52:21

Previous topic - Next topic

West

Hei folkens.

Har skutt i 40 år, men har de siste årene begynt å interessere meg litt for eldre saker. Fikk tatt et svartkruttkurs i fjor, men har ikke fått meg noen ordentlige svartkruttvåpen enda. Har fått meldt meg inn i NSU  :)

Så til sakens kjerne: fikk kjøpt meg en 1953 Kongsberg RB M/22 kaliber 12 hagle.
Det er vel ikke en veldig spesiell sak, men har litt nostalgisk interesse da jeg husker min avdøde bestefar bruke en slik (gikk til en av mine onkler i dødsboet). Så jeg kjøpte den vel først og fremst på grunn av gode minner.

Haglen ser fin ut, men jeg er langt fra noen børsemaker. Jeg har lest meg opp så godt jeg klarer på nettet. Jeg er ingen Google-mester, men KVF hadde noen fine artikler.

Spørsmål til forumfolket: kan jeg skyte med denne, og hva slags ammunisjon er trygt å bruke på denne? Jeg så i kopi av brosjyren for haglen at den er laget for røyksvak ammunisjon. Men tør jeg bruke moderne saker i denne? Regner med stål er fy-fy?

Så del to av spørsmålet: jeg bør kanskje få den sjekket uansett av kvalifisert person type børsemaker eller annen spesialist? Hvis ja, noen som har noen å anbefale på Sørlandet?

På forhånd takk og samtidig beklager om jeg stiller idiotspørsmål, men dette fagfeltet er fortsatt veldig nytt for meg.

Cap'n Redneck

Anbefaler deg å få hagla sjekket av en børsemaker.
De fleste sportsforretninger som selger jaktvåpen har avtale med en børsemaker og kan henvise deg om du ikke finner noen via Google.

Et viktig moment er at dette våpenet har 65mm kammer.  Du kan altså IKKE bruke moderne 70mm patroner!
Stålhaglpatroner bør kun brukes i moderne haglgevær med hardforkrommede løp som er trykkprøvd for stålhaglpatroner.

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

West

Takk for innspill @Cap'n Redneck .
Jeg har lest dette med 65mm kammer, men på våpenkortet til selger stod det merkelig nok 12/70.
Har også lest at endel har fått utvidet kammeret fra 66mm til 70mm så det kan være forklaringen. Eller så kan forklaringen være at våpenkortet er feil  :)

Som sagt i posten min så tenker jeg også å få den sjekket av børsemaker. Var litt interessert i tips på om folk kjente til børsemakere på Sørlandet som var spesielt flinke på eldre våpen. Har vært borte i litt ymse børsemakere så om folk har anbefalinger basert på erfaring så foretrekker jeg det.