Bokanbefaling: Engelske sideliggere/dobbeltrifler

Started by Cap'n Redneck, 18. December 2022 kl. 20:38:23

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

Dette boktipset kommer litt sent for levering som julegave, men det kan jo være greit med faglitteratur å bla i på nyåret også...

https://www.bookdepository.com/Vintage-Guns-Diggory-Hadoke/9781873674901

https://www.bookdepository.com/Hammer-Guns-Diggory-Hadoke/9781910723258

"Vintage Guns" (med undertittel: Collecting, Restoring and Shooting Classic Firearms")
Denne boken er forfatterens første bok, oppr. utgitt 2007, men oppdatert i 2019.
Han skriver i innledningen at dette er boken han ønsket han hadde for hånden da han selv begynte å samle på og skyte med gamle engelske sideligger-hagler.  Boken presenterer forskjellige mekanismetyper i en historisk tidslinje som begynner med flintlåshagler og avsluttes med halv-auto hagler.  Hovedvekten er på tidlige patronhagler, ca. 1865 - 1890.  Her er bl.a. tips for den som vurderer å kjøpe brukt hagle på auksjon.  Ispedd historiske anekdoter og forfatterens egne erfaringer.

Edward Diggory FitzGerald Hadoke (f.1967) har bakgrunn som engelsklærer og skribent for flere våpenblader i England.  Han er nå etablert som forfatter og våpenforhandler.
Bøkene hans er meget velskrevne, og med fokus på at gamle våpen kan og bør brukes.

"Hammer Guns", med undertittelen: "In theory and practice", er et sterkt innsalg fra Hadoke for at gamle engelske hanehagler av høy kvalitet er et fullgodt alternativ til moderne "sjel-løse" over/under-hagler til både jakt- og sportsskyting...iallefall for entusiasten...!  Denne boken går grundig gjennom patent-datoer og utviklingen av hanehaglemekanismer, med gode bilder og beskrivelser.

I skrivende stund koster bøkene kr. 323,- pr. stk., fritt levert fra BookDepository.com.

Selv har jeg kjøpt begge to, har lest "Hammer Guns" fra perm til perm, og prioriterer nå "Vintage Guns" foran julehefter...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

volcanic

Gode tips! Har selv boka "Vintage guns", og kan skrive under på at den er høyst leseverdig. Jeg er riktignok noe usikker på hans verdivurderinger av gamle engelske sideliggere, jeg har aldri funnet fullt operative klassikere i de prisklasser han opererer med. Den andre boka har jeg ikke, men jeg mistenker at den ligger under juletreet omtrent når nålene begynner å bli brune :D

Takk for tipset, kaptein!

Som en digresjon kan jeg nevne at jeg har både to- og firfotinger på samvittigheten med hammerbørser ;) Med alderen har kvoter og fyllingsgraden i fryseren blitt skjøvet mer i bakgrunnen i forhold til trivsel og lukten av svartkrutt...