Identifisering av gevær

Started by Lennart, 07. February 2023 kl. 12:47:06

Previous topic - Next topic

Lennart

Hei, i forbindelse med ryddig av et gammelt loft i Gudbrandsdalen fant jeg et gammelt gevær. Eneste merkingen jeg kan finne er bokstavene "HBM". Viser til bilder. Avtrekksfunksjonen fungerer perfekt. Etter en del søking på internett fant jeg denne linken ( https://www.ancestryguns.com/shop/c1840s-antique-le-page-freres-militia-musket-70-caliber-percussion-hamburg-scarce-hearty-attractive-martial-long-arm/ , der det selges et gevær med tilsvarende merking.
 Under info står dette: According to a German gun collectors society, this infantry rifle was made for the Free Hanseatic City of Bremen in 1844 for the militia, stating that only 125 of these were made. However, others have posited that the "HBM" marking on the lock stands for "Hambürger Bürgermilitär", or Hamburg Militia in English.

Er det noen som har kunnskap om dette geværet og evt. verdi?

Mvh Lennart
IMG_0439.jpgIMG_0440.jpgIMG_0441.jpgIMG_0442.jpgIMG_0443.jpgIMG_0444.jpg     

Roy-Terje Kjoberg

Det er alltid kjekt å finne antikke våpen - og så er det gjerne noe nedslående når det skal verdisettes. Mott/mithull i skjeftet trekker ned, treverket er i oppløsning, pipen er kuttet og ladestangen mangler. Uten noen som helst faglig kompetanse vil jeg si at verdien er 3-4 000,- kroner. Det beste tipset er at du tar kontakt med en samleklubb/forening i enten Tyskland eller USA og får mer kvalifiserte vurderinger derfra.
Mer samler enn skytter.

Lennart