.58 rundkule på Rådyrjakt?

Started by Maddox, 21. May 2004 kl. 21:44:44

Previous topic - Next topic

Maddox

Howdy!

Sitter her med noen ladetabeller og prøver å finne ut om jeg kan bruke .58 rifla mi på rådyrjakt. Man kan jo gå surr i alle tallene. Alltså:

Løp- .58 cal 42" Colerainløp med runde riflinger.
Lås- Flintlås med 1,5 mm fenghull.
Kule- Rundkule .550 diameter.
Hastighet- Ikke målt.
Krutt-det som må til men stort sett 3F.

Er det praktisk mulig å få denne kula til å treffe med 100kgm på 100 meter?
Hva slags formel bruker jeg? Noen andre som har erfaringer med dette?
Ifølge Lyman BP handbook så må en 500 grs kule ha 1000 fot ved munningen for å ha de nødvendige 730 ft på 100 m( eller 100 yards). Da synes jeg det kan bli hardt å lade mine rundkuler som har en resthastighet på 100m på 1/3 del så de treffer med 100 kgm.

Setter stor pris på svar her. Har selvfølgelig vært igjennom praktisk "drepeevne" på ei så stor rundkule selv i lav fart....men nytter så lite mot lovverket.

Mvh

Tore Bekkelund

Øyvind F.

Formelen for utregning av anslagsenergi er E =(1/2)mv2 eller E = V²xm delt på 2.

E = anslagsenergien i joule.
V = kulas hastighet i meter pr. sekund ved anslag og
m = kulas vekt i kg.

Hvis du vil ha anslagsenergien i kilogrammeter (kgm) må du dividere antall joule med 9,8.

En .58 kaliber rundkule veier ca. 275-280 grains. For å oppnå 980 joule med en .58 kaliber rundkule så trenger du en relativt kraftig ladning, men det bær være oppnåelig. 980 joule = 722 ft./lbs.

Med 460 grains miniékule og FFg krutt svartkrutt holder det med 60-80 grains. Med rundkule og FFFg krutt må du sannsynligvis opp i 120 grains FFFg, du klarer deg kanskje med mindre også. Med FFg holder det i følge Lymas nyeste ladebok med 140 grains FFg og .58 kaliber rundkule for å nå kravet på 100 yds.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Maddox

Hmmm... 120 grs 3F?  Jeg får prøve da på søndag. Min rifle har 1-72" i twist så jeg vet ikke om jeg kanskje kunne prøve noen Hornady jaktkuler på 450 grs.
Er kanskje litt lange til å bli stabilisert av den slakke riflingen, men det går jo i miniè våpen så...
Men uansett 120 grs bør ikke være så skremmende mye i et colerain løp da dette skulle være bra saker.Spesielt med så stort kaliber blir jo rommålet kruttgassen ekspanderer i veldig fort mye større ettersom kula skyves ut. Kruttgassen utvider seg jo mye selvfølgelig og ei rundkule har jo ikke de største bremsekreftene i løpet. hmmmm gruble gruble

Takk for svar. Jeg må skaffe en chronograph og se hvor fort det går.
Personlig synes jeg 100 meter er langt hold for flintlås med åpne sikter. Presisjonen bør jo være der, men dyret blir lite for mine øyne ihvertfall.

Mvh

Tore

Øyvind F.

Jeg tror ikke 120 grains FFFg er skremmende mye nei. Jeg har skutt 120 grains FFg i mitt .50 caliber løp, og det gikk helt fint. Det kommer jo litt an på hvor tykt gods det er i pipa. 1-72" riflestigning fungerer i hvert fall godt med harde ladninger i .50 kaliber. Stigningen liker helst harde ladninger, og det er lite forskjell i treffpunkt ved justering av kruttladningen. Det burde fungere bra i et .58 kaliber løp også.

Langkuler kan jo også fungere, originalstigningen i mange riflemusketter var jo 1-72", uten at det var det mest optimale. Årsaken til at denne stigningen ble valgt i riflemuskettene var at den reduserte avdriften ved skyting på svært lange hold sammenlignet med kjappere riflestigninger.

Jeg er enig i at 100 meter er altfor langt å skyte med flintlås og rundkule på rådyr, men reglene er nå en gang sånn. Anslagsenergikravene favoriserer ikke saktegående svære kuler, men alle vet jo at det er like effektivt med et stort hull gjennom dyret. Og det er du garantert med en .58 kaliber kule.
 :yes:
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.