Husquarna 10x47R og 10,5x47R

Started by krüger, 21. March 2023 kl. 11:40:46

Previous topic - Next topic

krüger

De to patronene som er beskrevet har jeg søkt etter på nettet, men finner ikke svar på hvilke mål de har. Trenger litt hjelp med dette. Skulle det være noen som har ei hylse å avvære er det av interesse, eller bare relevant info. På forhånd takk.

krüger

Quote from: krüger on 21. March 2023 kl. 11:40:46De to patronene som er beskrevet har jeg søkt etter på nettet, men finner ikke svar på hvilke mål de har. Trenger litt hjelp med dette. Skulle det være noen som har ei hylse å avvære er det av interesse, eller bare relevant info. På forhånd takk.

Fikk litt info her inne, og har etter hvert funnet litt selv. Takker for innsatsen.

Vidar

Patronene 10 og 10,5x47R kom på markedet i en tid da det ikke var så mye standardisering enda. Det er kjent minst syv varianter av disse patronene, men hvilken variant Husqvarna valgte er usikkert. Svaret finnes kanskje i HVAs arkiv i Krigsarkivet i Stockholm.
Den mest vanlige synes å være den jeg viser fra boka "Cartridge Cases", av Andersen, Andresen, Strømstad. Skann_20230321 (14).jpg

Vidar

Nyere undersøkelser viser at Tekniska Museet i Stockholm har noen patroner til Husqvarna-geværer. En norsk samler av gamle jaktgeværer har fått denne skissen, samt bilde av patronene. Jeg legger også ved en side fra en cirka 1884-katalog fra den gamle tyske fabrikken H.Utendoerffer. I tillegg finnes nok en 10,5x47R hylse på neste side. Skann_20230325.jpgSkiss patronmått 10,5x47R fra Tekniska Museet.pdfSkann_20230324 (2).jpg   

Vidar

Dette var ikke lett, men jeg gir meg ikke. Her skal skissen fra Tekniska Museet komme.Skann_20230325 (2).jpgSkann_20230325 (2).jpg 

SB

Veldig bra! Dette var nyttig informasjon for flere av oss.
Finner få av disse mod 33 i disse kalibrene her i landet. Har vært i kontakt med noen på utenlandske forum og de er også ukjent med hvilken Husqvarna benyttet.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

krüger

Quote from: Vidar on 25. March 2023 kl. 8:50:30Dette var ikke lett, men jeg gir meg ikke. Her skal skissen fra Tekniska Museet komme.Skann_20230325 (2).jpgSkann_20230325 (2).jpg 

Takker Vidar for utfyllende info.