Bajonetter kjøpt fra dødsbo

Started by Storvolleng, 12. April 2023 kl. 14:29:11

Previous topic - Next topic

Storvolleng

Hei! Ble innehaver av 2 bajonetter, kjøpt fra en etterlatt fra et dødsbo. Den korte tror jeg jeg klarte å identifisere som en m/1896 (senere modell) Basert på merker og det at den var kvesset. Ligger også med olje inni sliren, vet ikke om dette er originalt, eller lagt i senere? har disse ikke for hånd pr nå så kan ikke utdype merkingene men er noenlunde sikker på denne, hvis ikke noen har noe motsetninger.

Den lange var noe vanskeligere. Serienummer er uklart, det jeg kunne tyde var x7x89 (x er ikke godt synlig nummer)
Ut fra det jeg kan finne skulle denne kanskje tilhøre en kar98, muligens produsert for spanske politisyrker? Veldig vag informasjon utifra den googlingen jeg klarte. lengde på blad er 38cm, total lengde 51.4cm. noen som vet noe mer sikkert om denne? Prøvde å montere den på en kar98 jeg hadde tilgang på men ville ikke helt i lås, turte/ville ikke tvinge den.

Takk for svar!

Cap'n Redneck

Kan bekrefte at den korte er til svensk Mauser M1896.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Storvolleng

Quote from: Cap'n Redneck on 12. April 2023 kl. 18:55:40Kan bekrefte at den korte er til svensk Mauser M1896.

Vet du spesifikt om denne er av en seneere årsmodell slik jeg undersøkte, om det er tidligere eller nyere?
Utifra hva jeg undersøkte er dette er dette ganske relevant for de som er interreserte i slikt.

Cap'n Redneck

Jeg har ikke studert svenske bajonetter inngående, men denne kilden tyder på at din bajonett er av nyere produksjon (etter 1905)...

https://bajonetter.no/language/en/m-1896-2/
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......