Identifisering av 2 eldre våpen.

Started by Varjen, 28. April 2023 kl. 15:23:39

Previous topic - Next topic

Varjen

Hei. Helt ny på forumet og trenger hjelp med identifisering av to børser. En brukthandler fant igjen disse på et rom han ikke hadde vert inne på de siste 15 årene og hadde helt glemt av de.
Hva er dette? Noen tanker om fair pris å betale for dette.
Børsa med helstokk hadde lite merker jeg kunne ta bilde av. På forhånd takk for all hjelp.
IMG_1853D.jpegIMG_1855D.jpegIMG_1856.jpegIMG_1857.jpeg   

Harald

Hei. Flotte børser med mye historie. Kommer i gang med noe info. i alle fall, så har du noe grave videre i. Vi skal til Sverige!

Børsa med halvstokk, var opprinnelig britenes legendariske .75 Brown Bess! Kan godt være en British India Pattern, eller 3rd Model fra sist på 1790-tallet, som svenskene ofte kaller modell 1809. Tipper børsa kom blant mange tusen andre (av ulike modeller), til Sverige som «subsidiegevær» fra britene etter den Russisk-Svenske krig i 1808-1809.

Etter at russerne hadde okkupert Gotland en måneds tid, og ble kasta ut 18. mai 1809, ble Gotlands Nationalbeväring opprettet i 1811. (Slik sett går det linjer til dagens tragiske situasjon). Etter det jeg har notert meg, ble styrkene på øya delt i tre bataljoner, den Nordre 1., den Midterste 2. og den Søndre 3., hver bestående av sju kompanier a 250 mann. Børsa di har en rekke britiske stempler (Arrow, Tower og kronet GR mm.) på pipe og lås, kanskje også stokken, vi må se litt nærmere på venstre side :-) Så er den i Sverige stemplet for 5. kompani, Midterste bataljon (2.) og våpennummer (kanskje soldatnummer? - bør sjekkes) 1595. Opprinnelig hadde BB flintlås, men di er bygget om med svensk perkusjonshane til en slags «M/1849-stil» med nippel rett i pipa i 1853? Mange fikk ny stokk, endrede lås og ny svanseskrue og -jern i Sverige. Min info bygger mye på bøkene til svensken Josef Alm. Har et BB «subsidiegevær» med bajonett i original stand.

Børsa med helstokk ser ut til å lære ei svensk (kanskje nord-finsk?) snapplås-børse ombygd til perkusjon. Pipa er kraftig og kort. Pipe og lås er kanskje noe eldre enn stokken? Jeg er spent på kaliberet, og den er sikkert rifla? Om kaliberet er lite og løpet er rifla, er den nok ei samisk jaktrifle fra Sápmi. Samenes rifler ble brukt i generasjoner med samme snapplås, ofte med bytte av stokk og senere gjerne perkusjonert. Riflene ble ofte laget av nordiske, lokale bøssesmeder, men visstnok også av «faktorier», f.eks. fra Søderhamn og nordover, for salg til samene. Kanskje fins smedmerker mm. slått inn under pipa? Om kaliberet er grovere, kan det være ei «sel-børse» brukt til kobbejakt på kysten i Bottenviken/Østersjøen, men jeg mener da at pipa er noe for kort til det bruket? Det fins noe skrevet om både «sel-børser» og samiske snapplåsrifler, blant annet av forfatter/historiker Rolf Rasch-Engh. Har flere tilsvarende samegeværer og ei selbørse.

Her på forumet er det flere som helt sikkert har mye mer relevant og sikker info, vurderinger og kommentarer om disse børsene, som bærer i seg mengder av spennende historie.

Mvh Harald.

Harald

Tjänare! Vart tog Varjen vägen med sina vackra lodbössor?

Varjen

Harald

Hei! Bare trivelig, Varjen. Ga deg noen tips så du kan lete videre. Jeg har noen spørsmål om kaliber og rifling for børsa med helstokk. Legg gjerne ut flere bilder, også av munningen og låset. Beste hilsen H.

Varjen

Riflene skal selges av en bekjent av meg, jeg har ikke mulighet til å ta flere bilder nå ettersom jeg er bortreist på jobb.
Kan ta flere bilder senere om det er ønskelig.