Nytt treverk til KV 1867 RB

Started by runastav, 19. May 2023 kl. 10:59:43

Previous topic - Next topic

runastav

Hallo Folkens!
Jeg syns denne rifla er såpass bra i stålet at den fortjener nytt treverk ;) Så bjørke emner er klargjort!
Helsing Runar

runastav

Så var skjefte påplass, neste blir kolbekappe.
Helsing Runar

volcanic

Det der blir bra!

Som jeg forstår det har bjørk vært brukt til skjefter på militærvåpen her i landet, antar disse også har vært levert med det originalt? Bjørk har etter min mening gode egenskaper, men er noe "kjedelige" utseendemessig. Ihvertfall hvis man ikke surner emnet først.

runastav

Hallo folkens og takk for det volcanic! Bakstokken ferdig formet :)
Helsing Runar

Spitfire


willer


Old Colt

Flott jobb, som vanlig!  :)

Hva slags verktøy brukte du for å forme skjeftet?

Old Colt

runastav

Takk for det gutar da vet jeg at folk ikke har gått lei ;) Ok, forskjefte må jo ha pussestokk renne. Først sirlig merke opp, så felle ned et stykke og så bruke trikset med drillen(Du kan vel det?) se bilde og studer men her må det brukes nennsom hånd selvsagt! Old Colt, på bilde ser du grovredskapene(Maskinene) jeg bruker du vett folk i min alder får jo ikke tak i albuefett lenger så maskinene får ta støyten;) Filer og pussepapir til finish selvsagt. Men dersom folk vil bruke feks motorsag så vær uhyre forsiktig og ikke skyld på meg om det går adundas!
Helsing Runar

runastav

Her er maskinene Old Colt!

Old Colt

Se der, ja.... Noe av det har jeg tilgang på, men må nok prøve å grave fram en boks albuefett også! Saken er at jeg har en god RB-kasse (svensk 8 mm) med et nytt 40-60 WCF løp på, som ber om å få selskap av høvelig treverk. Jeg har emner i valbjørk som jeg håper å kunne bruke.

Kan godt hende at jeg ber deg om gode råd når prosjektet tar av for alvor. :)

Old Colt

Spitfire

Vi gå'kke lei av trådene dine Runar! Alltid artig å følge med på slik godt håndtverk.

aho

Meget bra, seriøs mengde jobb :)
Ingenting å si på resultatet 👌

runastav

Takker for det gutar! Løpsbånd påplass ;)
Helsing Runar

runastav

Hei godtfolk! Har du prøvd og bore hull for pusse/ladestokk noen gang så vet du hva jeg snakker om. Her bruker jeg en passe stålstang og filer/sliper den til ala langhullsbor. Herder og annløper og er du heldig så går den der du vil ;)
Helsing Runar

runastav

Hei svartkruttfolk! Så er RB rifla farga og olja, mangler og produsere pussestokk. Er den ikke stilig med Ø.Flatnes sitt flotte klikklær ;)
Helsing Runar

willer

Ser bra ut nå ja 🙂 fin farge
Eg har mange av Øyvinds klikklær til kammerladere bra dei og  :)

runastav

Takk willer! Nå er den komplett med ny pussestokk!Til engstelige sjeler, treverket er merket med navn og årstall ;)
Helsing Runar