Identifisering, gammelt skrap

Started by Martini-Henry, 06. August 2023 kl. 12:09:47

Previous topic - Next topic

Martini-Henry

Hei, vi besøkte slekta til fruen i helga, og der fikk jeg tafse litt på en gammel børse de hadde gravd fram i en låve på slektsgården. Fæl og jævlig var den, men så vil man jo gjerne vite litt om børsa likevel.

Er det noen som kan hjelpe med identifisering av denne greia ut fra bildene? Alt av informasjon er interessant.

Har dessverre dårlig med mål, og fant ikke mye merking, selv om det var noen svake og uleselige rester her og der.

Cap'n Redneck

Løpet er en såkalt "kassepipe" (firkantet profil bakerst, går over til åttekantet).
Du kan lese mer om kassepiper her på forumet ved å gjøre et søk på ordet. 
Våpenet har opprinnelig hatt snapplås eller flintlås, og er bygd om til perkusjon etter ca. 1840.
Sidebeslaget (på venstre side) er så stort at jeg tror det kommer fra en muskett eller hagle.
Avtrekkerbøylen minner om en militær modell fra 1700-tallet.
Her er det altså diverse deler fra "syv prestegjeld", men det er kassepipen som gjør den interessant og som utgjør verdien.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Martini-Henry

Merkene som ser ut som en U med et kors eller plusstegn over. Har de noen spesiell betydning?

Lien

Slik jeg har tolket merkene er det gevir med kors, som er et symbol assosiert med Hubertus, skytshelgen for jakt.

Martini-Henry

Takk for svar, måtte lese meg opp på Hubertus nå. Meget interessant👍

Temauseth

Mye av merkingene er lik børser som Embret Embretsen lagde. Fant du ut noe om Hubertus?

Mvh Tor

Temauseth

Sideblikket hører nok til denne børsa. Dette sideblikket er et av de vanligste kjennetegnene på ei «Østerdalsbørse» som de ble kalt.