Remington M/1867 gevärsstock?

Started by Johan Bergman, 05. August 2023 kl. 12:59:30

Previous topic - Next topic

Johan Bergman

Hej!

Hoppas att det går bra med svenska. Denna gevärsstock tänkte jag såga upp och göra knivhandtag av. Ville bara säkerställa att jag inte förstör något av värde. Det är en stock till ett M/1867 Remington? I masurbjörk, eller valnöt? Inget särskilt ovanligt?

20230805_143306-01.jpeg20230805_143312-01.jpeg
20230805_143249-02.jpeg

Harald

Hei. Tja, si det. Vi får begynne å resonnere, da  :o Den har 67-form, ikke 67/74. Kolben er verken dansk (ikke en liten messing-oblat på høyre side?) eller amerikansk, men kanskje en kolbe til ei sivil rifle, eller hagle? Nå har vel ikke jeg sett så mange Remington-kolber i mitt liv, men ser ut til at denne er gjort av et sjeldent pent stykke masurbjørk/valbjørk. De militære rifle-kolbene jeg har sett, er av simplere materiale mht. tegninger i veden. Mine tanker går derfor i retning av et privat våpen. De militære kolbene hadde vel heller ikke reimfeste, bortsett fra karabinen -85, men den hadde kolbekappe i messing, ikke i jern som her. Reimfestet kan sjølsagt være (etter)montert på ei rifle til sivilt bruk. Som kjent, ble mange rifler også boret opp til hagler og modifisert på ulike vis. Har forstått det slik at i hvert fall Husqvarna også leverte modifikasjoner etter kjøperens ønsker.

Er det et serienummer preget ved håndgrepet på venstre side? Mener alle militære kolber har nummer der. Så, da er spekulasjonen et hakk videre  ;) Mvh H.

Johan Bergman

Tack för input!

Det finns inga märkningar av någon typ någonstans.

Just att det var ett så vackert stycke trä var anledningen att jag ville kolla att det inte var något eftertraktat innan jag slaktar det. Men givet det du säger så är väl det mest sannolika att det är en kolv någon låtit göra för t.ex. fågeljakt med hagel (eller möjligen någon militär personal som velat ha ett tjusigare vapen i något annat sammanhang.)Jag tycker att smidet på reimfestet är väldigt enkelt, även för perioden. Det har mer karaktär av att vara gjort av en lokal smed, av den typen man ser på reparationer av jordbruksredskap och liknande under sent 1800-tal/tidigt 1900-tal. Skickligt hantverk, men primitivt och relativt hastigt utfört. Det skulle stämma bra med den hypotesen.

Men då tänker jag att jag med gott samvete kan göra minst 4 vackra knivhandtag av det! Om någon vill ha metalldelarna så finns de gratis i Stockholm.  :D

Harald

Jo, spekulasjonene er kun fra meg foreløpig, så du får ikke ta det for god fisk. Mine kunnskaper har store brister, og resonnementene er kun et forsøk på tenke høgt :) Jeg lager også knivskaft og slirer, mest i tradisjonell, norsk, eller samisk  stil. Lykke til med høstens arbeid! Hade ju varit jättekul om du visar upp dina kreationer i denna tråden utpå vintern, eller hur? Bäste hälsningar från H.

Johan Bergman

Det verkar rimligt! Jag kan absolut visa bilder. Det dröjer säkert ett år eller så, men lovar visa vad det blev. Tack för hjälpen!