Riktig kule til sivilisert 4 linjers Lunds med originalt 12mm Remington kammer?

Started by BoredCop, 26. August 2023 kl. 20:04:51

Previous topic - Next topic

BoredCop

Hei,

Jeg holder på og fikser opp en kort Lunds rifle som jeg har planer om å skyte med, hvis jeg bare får laget eller skaffet de siste delene. Mangler avtrekker og avtrekkerskrue, alt annet er på plass og nummerlikt. Jeg tror avtrekkeren var fjernet for sikkerhets skyld, da det satt en hardbanket pusselapp fast i løpet.

Så til problemstillingen:
Jeg har tatt avstøpning av kammeret, det er både ovalt og litt bananformet så nøyaktige mål er vanskelig men jeg kan ikke forstå annet enn at det er et vanlig 12mm Remington kammer. Ingen tegn til flaskehals, og randdiameter er riktig. Utdrager fungerer både med original randtendt og med de sentertente patronene jeg pleier å bruke i en svensk RB. Diameter i kammeret før riflingen begynner, med god friflukt i forhold til en standard Remington patron, er litt over 13mm.

Så sier bøkene at disse hadde trange piper, med risiko for sprengning, og at det ble anbefalt mindre kuler. Videre skal de ha blitt smerglet opp.

Jeg banket ei kule gjennom løpet og målte med mikrometer, jeg får ikke disse målene til å stemme helt med bøkene. Løpet er ikke helt symmetrisk, når jeg måler over flatene etter Whithworth riflingen får jeg 12,13 til 12,21mm alt etter hvilke flater jeg måler på. Over det dypeste av riflingen måler jeg 12,78 til 12,93mm.

Dette er jo ørlite grann trangt for de kulene jeg pleier å skyte i RB, støpt i ei modifisert Lee tang og med ca 13mm diameter. Men ikke veldig trangt, og som sagt er det mye friflukt i kammeret. Hva tenker dere, ta sjansen med samme ammo som i RB eller må jeg til med noe sært?

Rifla er ombygd til sentertent, og har endret baksikte med oppslag for de avstandene som var standard i Centralforeningens skytekonkurranser. Ellers fremstår den som en 1867 Lunds, foran kammeret har den årstallet 1867 mens låseblikket er merket 1868. Omsmidd hane, men jeg klarer ikke å se noen spor etter styreknast på sideskinnen. Ingen øyeskrue.

Cap'n Redneck

Om kammeret er både ovalt og bananformet ville jeg vurdert å få "frisket det opp" med en .50-70 kammerbrotsj.

Jeg tenker om kuledimensjonen at om man støper kuler av rent bly eller .22LR-kuler BURDE det gå bra.....men det sikreste er nok å få lagd en size-die for kulene.
Snoravtrekk på de første prøveskuddene, og foret sveisehanske m/lang mansjett på venstre hånd under videre skyting kan også være formålstjenlig.

Disse to kulene bør være trygge å bruke:
https://www.brownells.no/REAL-BULLET-COMBO-MOLDS-Lee-Mold-Combo-DC-50Cal-320-Ball-LEE-PRECISION-100032188
"REAL"-kula vil ikke være tillatt på større stevner som DM, NM og Nordisk fordi den har en moderne fasong.  Rundkula i dimensjon .502" bør fungere tilfredsstillende på 50m.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

BoredCop

Jeg kan alltids lage meg ei kalibreringsdie, har dreiebenk. Men sikkerhetsmessig er det litt skummelt å ha to typer ammo i hus som begge passer i samme kammer, hvis den ene typen er farlig i ene børsa. Snoravtrekk på første skudd er en selvfølge, og sveisehansker har jeg jo så takk for det tipset.

Dersom det går bra å skyte uten å rømme opp til annet kaliber vil den vel være lov i 12,17 klassen, sammen med originale norsk/svenske RB?

Cap'n Redneck

Ja, med originalt kammer vil den kunne brukes i "12,17"-klassen.

Hvis kammeret er både ovalt og bananformet frykter jeg at du får problemer med både kamring og ekstraksjon.  Du vil iallefall måtte skille Lunds-hylsene fra RB-hylsene.

Du kan dreie vekk bunnstemplingen på de hylsene du skal bruke i Lund'sen, slik at du kan skille dem permanent fra hylsene du bruker i RB'en.

En midlertidig måte å skille patronene på er å bruke blanke hetter (f.eks. "Federal") i den ene hylselotten og messingfargede (f.eks. "Winchester") i den andre.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......