Identifisering av børse

Started by Temauseth, 04. September 2023 kl. 20:13:58

Previous topic - Next topic

Temauseth

Har ei børse med innskripsjon oppå løpet.sidelåsen er ikke original, men den passet uten noen tilpassning. Kaliberet er .50
Sideblikket mangler. Ladestokken er ikke original.
Er det noen som kjenner til initialene på løpet og merkene?

Cap'n Redneck

Løpet er en kassepipe, og er langt eldre enn "1858" skulle tilsi.
Jeg ville sagt et sted mellom 1658 og 1758...
Avtrekkerbøylen minner om noe gjenbrukt fra en tidlig 1700-talls muskett eller jegerrifle.
Min teori er at "T.G.P" / "T.G.J" var eieren av geværet i 1858.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Temauseth

Det kan jo være at de bokstavene er fra den som perkusjonerte børsa, og det er jo i det tidsrommet det var vanlig å perkusjonere flintlåsbørser. Har ikke funnet noen initialer i boka til John Sv. Dahl som har registrert navn på børsemakere.

Harald

Hei. Lite innspill om bokstavene. Jeg leser siste bokstaven som stor «S». Den første svingen på bokstaven «S» går nedover, ikke oppover som på «I» og «J». Legger ved tre eksempler for å illustrere. Navnet kan, i god tradisjon, være for eksempel «Torsten Gudmundsson» - TGS. Forøvrig skriver mi gamle mor også første bokstav i fornavnet sitt, Sylvia, med akkurat denne «skjønnskrift-S». Mvh H.

Temauseth

Takk for svar.
Hvem er Torsten Gudmundsson. Har du noe opplysninger om han?

Mvh Tor

Harald

Hei igjen.

Hmmm... la meg forklare en smule: «i gamle dager» skrev menn gjerne (også børsemakere) etternavnets siste del som «-søn/-sønn,/-sen», derav stor «S», for å vise hvem som var faren. Jeg skrev et eksempel, for å vise dette fenomenet, sitat: «Navnet kan, i god tradisjon, være for eksempel «Torsten Gudmundsson» - TGS.» Navnet er altså å forstå som et eksempel.

Sjøl har jeg ei småkalibra jaktrifle fra 1855, og bak på låset er stemplet «JLS». Her står de tre bokstavene, mest sannsynlig for Jon Larsen. J=Jon, L=Lars, S=sen/søn/sønn. Han var en kjent børsemaker fra Kvelia i Nordli, og smia reist ca. 1848, står vel ennå på Oppgården. På bildet ser vi krutt-tøyet som fulgte børsa. De tre bokstavene «MJS» på krutthornet til høyre, var vel trolig eieren, som kanskje het «Martinius Johnsen»? ;-) Mvh H.

(https://kveliaukl.no/garder/kveli/)

bubo

Hei.
Jeg leste også  umiddelbart initialene som T G S.
I en del tilfeller er det også en fjerde bokstav skåret inn,denne er da
gården/plassen vedkommende kom ifra.
Noen eksempler. D som tredje bokstav betyr Datter.
20230905_173138.jpg20230905_172825.jpg20230905_172805.jpg20230905_172750.jpg20230905_172721.jpg