Vi som liker Hans Larsen våpen

Started by Roy-Terje Kjoberg, 16. October 2023 kl. 12:49:45

Previous topic - Next topic

Roy-Terje Kjoberg

Søkte etter en tråd der man kan legge ut bilder av egne Hans Larsen våpen men fant ikke noe som passet uten å måtte kuppe andre tråder. Det kan jo være noe jeg har oversett i farten og håper at Øyvind sender innlegget dit.
Inspirert av proud.norwegians tråd https://forum.svartkrutt.net/index.php?topic=31883.new#new legger jeg ut et bilde av mine to Larsenbørser i 500/450 No 1 BPE. En kombi der haglekaliberet er 16 og en tennstempelrifle.2 x Larsen 500_450 No 1 BPE.jpg
Mer samler enn skytter.

Trond

Jeg har lenge vært stor fan av Hans Larsens våpen, men synes at han også designet mye rart. Over de siste 20-25 årene har jeg bygget opp en samling på ca 50 Larsen børser. For 12-15 år siden fant jeg bilder av to Larsen Engh rifler på en belgisk nettside. Begge børsene var i elendrig stand. Den med helstokk hadde vært brukket i kolbehalsen og skikkelig stygt lappet samme. Den med halvskjefte var ikke fullt så dårlig, men ikke så griselekker i fasongen.

Over årene har jeg fått fatt på tre børser av denne Larsen, som viser seg å være Larsens eldste sønn, løytnant August L. Larsen. Han overtok som sjef i Liege og jobbet der til fabrikken ble nedlagt.

Bildet viser en ultrasjelden August Larsen fallblokk øverst, deretter en Larsen Engh og nederst en Larsen Winterros hagle.

Her er de samme, klare til lading. På begge de øverste spennes hanen 'automatisk' av ladegrepet.

Personlig synes jeg jr. går sin far en høy gang - dog med unntak av de munnladete revolvergeværene med gasstetning.