Norsk flintlås 1746

Started by krutnarr, 13. November 2018 kl. 21:30:19

Previous topic - Next topic

munnlader

#20
> > Den enkleste måten å finne ut det på er om du måleer lengden på låsen og sideblikket, det er   stor forskjell på pistol og muskett deler. Jeg har målene på ganske mange modeller.
>
> Der har du helt rett Tinytim. Målene er viktig og jeg burde ha lagt de ut for lenge siden.
>
> Låseblikk: 14,2 cm
> Sideblikk: 13,7 cm
> Avtrekkerbøyle: 21,6 cm
> Bakerste rørken: 8 cm
> Mitterste rørken: 4 cm
> Fremste rørken (helt glatt): 3,8 cm
> Kolben er 32 cm fra avtrekker til ytterste punkt.
> Kaliber: 19 mm
> Løpslengde: 91 cm

Det stemmer bra med noen av mine 5 M/1741 og M/1744 pistoler. Lengdene på sideblikk, lås og avtrekkerbøyle kan variere med opp til 2 cm. Ditt bakre rørken stemmer helt med en av mine M/1744 pistoler som er 8 mm, nesten 9. Dvs det som jeg syns var ganske opplagt å se hvor delene stammet fra og rørknene stemmer, men noen ganger kan en rett og slett se det også, som på din fine musket. Det er ikke alltid en må fram med måleband for og se at en spade er en spade ;-)

munnlader

At Løpslengded er 91 cm er spennede !

I perioden ca 1650 - 1700 var karbin "standard lengden ca 90 cm - 1 meter på Suhl og Zella karabiner. At din pipe har to gifteringer kan tyde på at det er en gammel karabin pipe. Pipen kan selføgleig ha blitt kortet ned. Det finnes også tidlige musketer med to gifterringer.

Din pipe:



Karabiner og pistoler ble ofte levert sammen. Karabinene og pistolene hadde da ofte lignende pipe typer, sideblikk og lås.

Det gleder meg og se en pipe på 91 cm med to gifteringer, siden jeg selv har en pistol fra F4 sin tid med to gifteringer. Basert på sideblikkets form og gifteringene så snakker vi om F4(1699 - 1730) sin første halvdel:






Pistolen har Zella stempler på pipens side. Din pipe har også Zella stempel.

krutnarr

#22
Hei.
Tusen takk munnlader for gode argumenter og viten. At du så at det sansynligvis var pistoldeler eller i samme størrelse som sådan er imponerende. Musketten kan i beste fall gå inn under "ei real bondebøsse". Delene er også tidsfestet til første del av 1700-tallet. Gøy. :-D :clap:

munnlader

#23
Spennede musket og takk for at du og Lien la ut noe som engasjerer :-) ! Det er innefor det jernfestede hvor vi har "mest" og utforske. Det som er flott er at det faktisk går og finne ut av sakene !!

krutnarr

Hei.
Det er moro å utforske våres forfedres laden igjennom historien.  Har funnet litt mer om denne flintlåsmusketten og dens stempler. Det KAN vise seg at løpets stempel og årstall stammer fra børsemager Jacob Schultz fra Hovedtangen udi Aggershuus Fæstning. Han Stemplet eldre piper og dertil våpen med "Aarstal og mit Stempel" Altså IS og årstallet. Dette fra boken "Blant pistolsmeder og bøssemakere" av John Sv. Dhal s.90 fig. 79.
Veldig moro å finne litteratur på trøbblete bøsser. :-)

Trond

Ut fra rillende på avtrekkerbøylen og skjæringen av bakkolben med en kinntre jeg ikke har sett før, tror jeg denne er vesentlig tidligere enn det som har vært nevnt i denne tråden. Riller i avtrekker bøylen ble helt borte på tidlig 1740 tall på pistoler og noe tidligere på musketter. Utformingen av bakkolben er veldig 1600-talls. Svenskene var glad i værhaker tidlig, så jeg tviler på at det er en svenske. Min sannsynlighetsvurdering er ca 1670-1690.