Ladestokk?

Started by Odd Roar, 02. January 2024 kl. 9:40:47

Previous topic - Next topic

Odd Roar

Hei!

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i ladestokk til rifleløpet på en munnladerdrilling? Ca kal .450
Løpet måler 13mm mellom hjørnene og 12mm mellom langsidene.
Jeg har ladestokken til hagleløpene..

runastav

Hei!
Flott børse Larsen? Kjøp rundstokk og kopier den som er til hagla, men selvsagt dimensjoner til riflepipa sin dimensjon må jo gå i hullet i stokken.

Runar

Odd Roar

Nei, ligner veldig på Larsen.
Den er trolig laget av en lokal våpensmed i bygda, rundt 1850. Ingen stempler eller merker av noe slag på den.
Vil helst prøve å få tak i en gammel ladestokk.

https://www.naturarv.no/index.php?id=413299

Cap'n Redneck

Jeg er redd du kommer til å måtte lete lenge etter en 150 år gammel ladestokk av tre til en rifle....disse knakk lett, og var nærmest å regne som forbruksmateriell.

Sløyd-detaljer har rundstokk i både eik, bjørk og furu.
(ladestokken kan beises med narvsværte (lærfarge) og patineres så den ser gammel ut)

https://www.sloyd-detaljer.no/produkter/tre-metall/treprodukter/rundstaver-blomsterpinner/

Jeg stusser litt på rifleløpet; det ser for meg ut som Whitworth-rifling?
Får du sett nedi løpet om det er ordinære rifler og bommer, eller om det har fasong av en snodd sekskant...?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Odd Roar

Jeg greier ikke å få nok lys nedi løpet og se samtidig..
Er det mulig å få tak i en 150år gammel tupp?
Jeg kommer aldri til å skyte med den..

Cap'n Redneck

Den beste måten å se det på er å ha en liten lommelykt (løpslykt) som slippes ned i løpet og lyser tilbake mot munningen.  Man kan kjøpe dedikerte slike til en dyr penge, eller man kan av og til finne noe som kan brukes på f.eks. Clas Ohlsson etc.
Om du kommer i kontakt med noen samlere/svartkruttskyttere i nærområdet så har de ofte en slik løpslykt.

Om det viser seg å være Whitworth-rifling så taler det imot at geværet er laget av Børse-Gunder, da denne typen rifling kom på markedet i siste halvdel av 1850-tallet.  Den norske hær innførte 4-linjers kammerladningsgeværer med Whitworth-rifling i 1860.

Tuppen på slike ladestokker var ofte av horn eller messing.
Om du får tak i en tomhylse kal. .38 Spesial, fjerner tennhetten, og borer ut tennehettelommen til en konkav grop, så vil det se tålig bra ut på enden av en rundstokk.

Min personlige magefølelse sier også at gravyren på haner, låsplater og baskyle taler imot at dette geværet er fremstillt i sin helhet av en bygdesmed....selv om disse delene var å få kjøpt som hel- eller halvfabrikata direkte fra utlandet eller fra f.eks. Børsemaker Larsen i Drammen.
Har du sett etter merking på innsiden av låsene, og på undersiden av løpene? (skjult av geværstokken)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Odd Roar

#6
Børsemaker har plukket den frahverandre og ingen deler er merket med noe som helst.
Fant en liten Maglite nå.. Ser ut som om løpet er har et snodd 6-kant form.

Odd Roar

Hei igjen

Er dette withworth rifling?
Andre kommentarer som kan gjøre at jeg kommer nærmere en antatt produksjonsperiode?

Odd Roar

Et litt bedre bilde..