Kulefett

Started by TMB, 25. March 2024 kl. 14:04:23

Previous topic - Next topic

TMB

Begynner å gå tom for SPG kulefett, så i den forbindelsen begynte jeg å koke litt fett.
Har funnet ok metode for koking, selv om det er noe tidkrevende.
Fetter lukter jo ikke akkurat herlig da jeg benytter underhudsfett fra ku. Litt lukt blir borte når jeg blander inn bivoksen. Men...

Tips til ting en kan blande inn for å døyve lukten?

Tips for å hindre at fettet harskner over tid?

aho

#1
Quote from: TMB on 25. March 2024 kl. 14:04:23Begynner å gå tom for SPG kulefett, så i den forbindelsen begynte jeg å koke litt fett.
Har funnet ok metode for koking, selv om det er noe tidkrevende.
Fetter lukter jo ikke akkurat herlig da jeg benytter underhudsfett fra ku. Litt lukt blir borte når jeg blander inn bivoksen. Men...

Tips til ting en kan blande inn for å døyve lukten?

Tips for å hindre at fettet harskner over tid?

Hei!

Et alternativ som jeg har brukt, som ikke har begynt å krype ut av boksen selv er 100g delfiafett 100g bivoksplater og 2 ss minkolje (skoimpregnering boks  Kiwi).
Brukt i perkrevolver med meget godt resultat. Et annet fett jeg har består av 150g bivoks og 250g olivenolje. Det ser ut som SPG, faktisk i konsistensen og, men er ikke nevneverdig lukt av det selv om det er nok ti år siden jeg blanda, har brukt det til patron, merket ingen stor forskjell fra SPG . Ellers så er det Gunda svartkrutt(Eirik Moen) ,fra Våpenjournalens  årbok (1992)1/3 bivoks 1/3 Forster Sportslube Eller Original Mink oil 1/3 jordnøttolje 1ss Lanolin
Sikkert mange meninger om mine oppskrifter, min er at det fungerer for meg! 😄Lykke til!

TMB

Takker for tilbakemelding.

Jeg lagde en batch til som var tiltenkt som fett til riflekuler. Her benyttet jeg en høyere konsentrasjon bivoks enn jeg gjorde i første runde.

Noe som gjorde to ting. Mye av lukten forsvant, og fettet ser ut til å kunne lagres ved romtemperatur.
Trur bivoks fra naturlige kilder inneholder litt snadder som hindrer fettet å harskne. Jeg har lagt litt utendørs åpent for å se hvor lang tid det vil ta før det mister sine egenskaper i sollys og regn. (Om ikke musa spiser det opp først)
Kokt fett som ikke er blandet med bivoks er også lagret utendørs for å noe å sammenligne med.