Høring om svartkruttvåpen

Started by Old Colt, 05. July 2024 kl. 18:35:05

Previous topic - Next topic

Old Colt

Det var vel bare et spørsmål om tid; det er et ønske om løyveplikt for patronvåpen, også for dem fra før 1890.

Gad vite hvilket problem man her prøver å løse...?

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hoyring-om-endringar-i-vapenforskrifta-loyveplikt-for-svartkrutvapen-fra-for-1890-som-kan-fyre-av-ferdigladde-patroner/id3047950/?expand=horingsbrev

Old Colt

Svartkrudt

Blir jo bare verre og verre dette landet her, først må en levere inn lovlig kjøpte halvautomatiske rifler, er snakk om forbud mot termiske sikter og nå dette :'(

Cap'n Redneck

"Aldri mer 9. april!" er ikke lenger noe tema, nei.
Her hjemme på berget skal vi sitte med nisselua trukket godt ned foran øynene og hendene i fanget, mens finnene og svenskene forventes å ta støyten.
Så setter vi vår lit til at amerikanerne har tid og lyst til å komme og redde oss...igjen.

(Noen som vet hvordan man sier:
"Velkommen, kamerater!  Jeg er ubevæpnet og landet ligger åpent for dere!" på russisk...?)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

volcanic

"Dobro pozhalovat', tovarishchi!  YA bezoruzhen i strana otkryta dlya tebya" (fritt etter google translate)

Som vanlig er det lettere å straffe ordinære, lovlydige borgere, enn å forfølge kriminelles omgang med våpen. Men jeg har bare ventet på dette.

proud.norwegian

Dette ... er jo den totale meningsløshet.
Antikvitetene avfyres jo bare unntaksvis,
da ammunisjon fremstilles kun av en en liten gruppe
dedikerte svartkrutt entusiaster.
Ligger i samme gata som Nålebinding og Lin fremstilling.

SB

Noen som vet om en grei måte å eksportere på? Rock Island Auction feks?
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

SB

Svært viktig å bry seg nå i denne runden.
Alle bør sende inn et bidrag til høringen!
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Harald

Ja, enig i at svartkruttmiljøet absolutt må gi innspill i høringa. Enkeltpersoner står også fritt til det.

Men jeg ville foretrekke at vi sender inn kommentarene til organisasjonen vår NSU, og at de forfatter et solid, velbegrunna og representativt høringssvar på vegne av medlemmene.

Håper at forskrifta ikke får tilbakevirkende kraft for de sakene vi allerede eier.
Mvh Harald

proud.norwegian

Hadde de også fått en video.. som viste hvilken utfordring, glede og kreativitet - Svartkrutt skyting representerer!
Dette er ferdigheter på lik linje med Husflid aktiviteter.

Harald

Absolutt! Kreative sjeler i miljøet kan sikkert fikse en video  :D

Innslag fra ei skytetrening på "Norge i dag", og ei sending med "Norge rundt" fra en skytebane, hadde vært supert.

Det snakkes om forgubbing på bygda, at jentene reiser, ensomhet og utenforskap. Vi i svartkrutt-miljøet vet bedre, og motarbeider negativiteten aktivt!

Mvh H.

TMB

Quote from: Harald on 10. July 2024 kl. 14:19:59Absolutt! Kreative sjeler i miljøet kan sikkert fikse en video  :D

Innslag fra ei skytetrening på "Norge i dag", og ei sending med "Norge rundt" fra en skytebane, hadde vært supert.

Mvh H.

Her har du;

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestfold/sesong/201311/episode/DKOS99110813#t=8m39s

S

TMB

Quote from: Cap'n Redneck on 06. July 2024 kl. 2:18:49"Aldri mer 9. april!" er ikke lenger noe tema, nei.
Her hjemme på berget skal vi sitte med nisselua trukket godt ned foran øynene og hendene i fanget, mens finnene og svenskene forventes å ta støyten.
Så setter vi vår lit til at amerikanerne har tid og lyst til å komme og redde oss...igjen.

Jeg trur ikke man skal legge sin lit til ei Rollingblock i moderne krigføring. Våre antikke våpen vil utgjøre en minimal rolle i en krig.
Ei heller masseproduksjon av ammunisjon til våre antikke patronvåpen. Se på tallene fra Ukraina når det kommer til ammunisjons forbruk. Hvem har tid til å plukke opp 12mm remington hylser på slagmarken i kampens hete?

Dette er og blir en hobby med særegen vekt på å ivareta det historiske perspektivet.

DFS sin rolle er en annen.
Der kommer nasjonal sikkerhet inn.

Når det kommer til det kriminelle miljøet og bruken av antikke våpen så har det jo forekommet. Men så lenge tilgangen på Svartkrutt er regulert som i dag anser jeg det som godt løsning.

Om narkomaner ønsker å lade damaskhagla si med rottweiler ammo og sprenge børsa i ett ransforsøk. Ja.
Blir som kamikazemotorsykkelister på våren. Glad de er organ donore.

En får heller heve strafferammene for væpnet ran. Rydde opp i psykiatrien, og få bort gjengkriminalitet. 

Roy-Terje Kjoberg

Dette er et forsøk fra styresmaktene på vise handlekraft i forhold til å ha kontroll på våpen i samfunnet. En nokså standard panikkhandling fra den kanten for å dempe angsten som har oppstått som følge blant annet av økende gjengkriminalitet og knivstikking i det offentlige rom. Så i stedet for å øke innsatsen på det virkelige problemet foreslås denne symbolhandlingen.
Mer samler enn skytter.

runastav

Hallo Godtfolk!
Her er mitt innsente svar på høringen!

Dersom dette forslaget går igjennom og det blir enda et forbud, så tror jeg det er mot sin hensikt. Seriøse samlere, skyttere etc som meg selv driver jo med dette av genuin interesse for skyting/våpenbehandling , utstyr anskaffelse etc. Husk at vi som driver med svartkruttvåpen, det være seg munnladere eller patronvåpen bygd før 1890 har alle ekstremt god peiling hva vi driver med. Det hører til emne og ekspremitere med kuleformer, ladninger kulefett, fettlapper for rundkuler etc. Dette må ikke politikerene drepe med enda en ny restriksjon. Hva vil myndighetene oppnå? Jeg kan garantere at rundt om i landet så er ingen innvolverte i dett enige med innstrammingen! Og patronvåpen bygd FØR 1890 , blir pakket vekk dersom restiksjonen går gjennom dette kan jeg nesten garantere at alle som besitter slike våpen vil gjøre.Litt på siden, for noen år siden ville myndighetene forby svartkrutt, jeg snakket med en dame i DSB og sa at dersom forbud da lager vi det selv. Ja men det er jo ikke lov sa hun, jeg vet det men det blir resultatet av et forbud sa jeg.