Laget meg et patronbelte til rifle i lær

Started by Svartkrudt, 08. July 2024 kl. 10:40:03

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

Fant ingen passende patronbelte til riflepatroner, finnes massevis av patronbelter til hagle spesielt og revolvere så baserte mitt belte på et belte laget for .38 spesial ;)
Alt er skåret ut i kvalitets lær og sydd sammen for hånd med vokset lintråd, enormt mye jobb men nå har jeg et solid patronbelte

Hiorthefot

Veldig fint arbeide. Men eit tips til alle som lagar patronbelter, bruk syrefritt lær. Har sjøl eit belte, fabrikklaga, som ødelegg patronene.

krüger

Quote from: Hiorthefot on 14. July 2024 kl. 19:29:03Veldig fint arbeide. Men eit tips til alle som lagar patronbelter, bruk syrefritt lær. Har sjøl eit belte, fabrikklaga, som ødelegg patronene.
Syrefritt lær vil det tilsi kromgarvet lær? Ekstraktgarvet lær kan vel inneholde syrere etter garvingen. Hvordan se forskjellen på de to lærtypene - snittflaten i kromgarvet lær skal ha en nyanse av grønt. Dette var i hvertfall det vi lærte på SLFB i sin tid. Håper at det fortsatt gjelder.

krüger

Quote from: Svartkrudt on 08. July 2024 kl. 10:40:03Fant ingen passende patronbelte til riflepatroner, finnes massevis av patronbelter til hagle spesielt og revolvere så baserte mitt belte på et belte laget for .38 spesial ;)
Alt er skåret ut i kvalitets lær og sydd sammen for hånd med vokset lintråd, enormt mye jobb men nå har jeg et solid patronbelte

Jeg som svarer deg har sydd en del belter og annet med vokset lintråd. Flott tråd å sy med, men slitestyrken klarer ikke å slå syntettråd. Så min oppfording til deg er å bruke syntettråd neste gang du syr. Jørn Jensen med andre har godt utvalg.