Kuler til 500/450, Black Powder No. 1 Express...?

Started by Old Colt, 16. July 2024 kl. 20:23:30

Previous topic - Next topic

Old Colt

Godtfolk,

jeg er kommet i skade for å supplere jaktgarderoben med en Greener dobbelt-rifle, i nevnte kaliber. Denne patronen var en Westley Richards kreasjon fra slutten av 1870-tallet, og i utgangspunktet ladd med 110 grains svart under en relativt lett kule. Typisk 260 - 310 grains bly.

Kulediameter er .458, så kuler for 45-70 vil funke. Imidlertid vil de da være i tyngste laget. Jeg mistenker at børsa er regulert for lettere kuler. Spørsmålet er dermed om noen har forslag til kuler eller støpetang som kan passe...? Dette er ikke akkurat hyllevare i Norge, men håpet er at noen der ute kan sitte på kuler eller tang. Hylser og die'er har jeg; det står tilfeldigvis også en Husqvarna mod. 24 i skapet i samme kaliber.

Tips fra dere som har puslet med dette kaliberet tidligere tas imot med takk.  :)

Hilsen fra Old Colt.

SB

Kan gå å papirvikle .452 kuler. Er det express riflinger? Har børser i samme kaliber. Skal sjekke hva jeg har av kuletenger i 458 med lette kuler.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

TMB

Jeg har kuletang til lyman 330grn. men er hulspiss, så kula er noe lengre enn hva velten vil tilsi.
Disse har jeg brukt i 45-90 med godt resultat.