Identifisering av bajonetter

Started by munnlader, 23. July 2024 kl. 12:41:09

Previous topic - Next topic

munnlader

Plukket opp disse to i dag  :)

Jeg trodde først at de var forniklet, men etter nærmere vurdering ser det ut som blankpolert stål, med riper og hakk og litt rust som kan pusses bort. Jeg prøver fortsatt og få de til og være forniklet, og det er mulig at det er en særdeles god forniklings jobb ?

Diameter på bajonettringen er 1.9cm.

Er dette noen som har forniklet disse to ? Skal de være slik ?

munnlader

De jeg kjøpte var helt tilfeldig hos en vanlig brukthandel for betydelig mindre enn den som ligger i linken du la med. Merkelige greier 🤔

Cap'n Redneck

Har du testet med en magnet? 
Forniklet messing er ikke magnetisk.
Blankpolert eller forniklet stål er magnetisk.

Dette KAN jo være gjort sivilt i moderne tid for å "pimpe opp" et par sabelbajonetter...?

Eventuelt kan det ha vært forniklet et mindre antall bajonetter for en "borgergarde" av bemidlede menn i en eller annen norsk by?

Ellers ser jeg for meg at H.M Kongens Garde eller Krigsskolen kunne gjort noe slikt for å skille seg ut fra den ordinære messingfinishen i Hæren?
Garden har iallefall forniklede eller forkrommede Garand-bajonetter den dag i dag.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

munnlader

Quote from: Cap'n Redneck on 23. July 2024 kl. 22:14:21Har du testet med en magnet? 
Forniklet messing er ikke magnetisk.
Blankpolert eller forniklet stål er magnetisk.

Dette KAN jo være gjort sivilt i moderne tid for å "pimpe opp" et par sabelbajonetter...?

Eventuelt kan det ha vært forniklet et mindre antall bajonetter for en "borgergarde" av bemidlede menn i en eller annen norsk by?

Ellers ser jeg for meg at H.M Kongens Garde eller Krigsskolen kunne gjort noe slikt for å skille seg ut fra den ordinære messingfinishen i Hæren?
Garden har iallefall forniklede eller forkrommede Garand-bajonetter den dag i dag.

Genialt !! Test resultatet ble at festene er forninklet ! Da er spørsmålet om de er "pimpet opp" av en tidligere eier. Eller som du fåreslar, at de er forniklet av H.M Kongens Garde eller Krigsskolen eller endre fårmålamessig under en bruktsperiode ?

Fagerstad

Quote from: munnlader on 23. July 2024 kl. 18:33:58De jeg kjøpte var helt tilfeldig hos en vanlig brukthandel for betydelig mindre enn den som ligger i linken du la med. Merkelige greier 🤔
Det kan vere fordi den på auksjonen kanskje er ein M1859 medan dei du har er M1860. I tillegg har balg ein verdi.

RF

Hvorfor fornikklet? Den har ellers en avvikende krone over K.

munnlader

Det er nok mere bildet en kronen som er litt avikenede / ikke beste kvalitet  ;)

Trond

Jeg vet at Forsvaret brukte bl.a. forniklede Remington bajonetter som dekorasjon i sin tid. Jeg har selv en til Lunds-karabin M1862/66/69 (kort treverk). Dette er jo egentlig en relativt dyr bajonett, men her mener jeg at forniklingen drar verdien skikkelig ned, selv om det er Forsvaret som har gjort det.

munnlader

Quote from: Trond on 18. September 2024 kl. 18:25:53Jeg vet at Forsvaret brukte bl.a. forniklede Remington bajonetter som dekorasjon i sin tid. Jeg har selv en til Lunds-karabin M1862/66/69 (kort treverk). Dette er jo egentlig en relativt dyr bajonett, men her mener jeg at forniklingen drar verdien skikkelig ned, selv om det er Forsvaret som har gjort det.

Takker for identifisering !!   :)

Var dette for og henge Remingtone på veggen, eller parade bruk ?

Verdien bryr jeg meg egetelig ikke så mye om for slike ting  ;)