Colt Dragoon?

Started by 1983, 05. August 2024 kl. 22:38:30

Previous topic - Next topic

1983

Ny bruker som lurer på om denne er ekte eller ikke, hva tror dere som kan Colt?
Har lagt i mange, mange år hos eieren. Jeg skal prøve å løsne noen skruer for å sjekke gjengestigning.

Kan den være ekte, eller er den for strøken?

runastav

Hei 1983, og velkommen til forumet! Jeg tror det er fra Colt sine reproduksjoner flotte revolvere!
Samme som denne? https://www.horsesoldier.com/products/firearms/handguns/33774
Runar

1983

Takk for svar, altså ingen stor verdi..
Er slike skytbare?
Og hvordan er det med registrering ?
Eieren har hatt de i 40-50 år.

Cap'n Redneck

På bildene fra Horsesoldier.com ser du at det er inngravert "Sam Colt" bak på messing grepsrammen. 
Det betyr at det er en Colt Signature Series utgave, også kalt "3. generasjon". 
Disse ble produsert på 1990-tallet og anerkjennes ikke som ekte Colt'er i samlerkretser i USA.

Om den du viser bilder av ikke har denne signaturen er det en "2. generasjon Colt".
Disse ble produsert på 1970- og 80-tallet og blir anerkjent som ekte Colt'er blandt samlere i USA.

Selv om disse ikke er stemplet "Blackpowder Only" & "Made in Italy" er det mye Uberti i dem.

Her til lands har de ikke riktig samme status, og prismessig ligger de omkring en ny Uberti. 
Jeg har selv tre stk. "2. Generasjon" som jeg skyter med med god samvittighet.

De er altså fullt skytbare, finish'en er upåklagelig, men kvaliteten på herding kan være noget varierende; jeg hadde en tønneaksling som knakk tvert av helt inne ved rekylskjoldet under skyting: løp og tønne datt rett i bakken..!

Om dette dreier seg om et våpen fra dødsbo er det problemfritt å få det etterregistrert.

I andre tilfelle bør det også være mulig å få det etterregistrert, selv om det ikke er noe generelt våpenamnesti akkurat nå.

Her en link til hele historien på nynorsk:

https://www.capandballrevolvers.com/colt-black-powder-reproduction-revolvers-a-consice-history
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......