Winchester High Wall fra 1912

Started by krüger, 04. September 2024 kl. 9:25:47

Previous topic - Next topic

krüger

Noen med litt inngående kjennskap til om denne børsa i 7,92 er levert slik fra fabrikken, eller om den er omgjort en gang i tiden? I følge listene over kaliber som disse børsene kom i, så er 8 mm nevnt. Men ingen presisering om hvilken 8 mm. Korntunnel med rampe for korn ( for meg så ser dette ut som at det like godt kan være gjort her i landet ). Bakerst på løpet mot låskassen står 7.92 stemplet  på tvers av løpet, sirlig utført, ikke som på noen tidligere H.W. " litt slurvete ".  Tidligere High Wall hadde dette langs etter løpet, noen endringer gjør fabrikken selvfølgelig i løpet av så mange produksjonsår. Skuret er typisk Winchester. Produksjosnummer gir en god indikasjon på at denne er produsert i 1912.

Tips til en side i USA som kan dette er også av interesse.

Yellowboy

Tror ikke løp er orginalt, heller ikke treverket ! Aldrig sett Win 85 med denne kombinasjonen.
Ta løs forskjefte og da vil du se innfesting av slagfjær, vil muligens vise om det er gjort i ettertid

Du kan bestille fabrikkbrev på denne, da vil kaliber og ekstra utstyr vises

Cap'n Redneck

Denne tabellen oppgir at det ble produsert Model 1885 i 1911 og 1913, men ingen i 1912...

https://www.winchesterguns.com/content/dam/winchester-repeating-arms/support/faq/serial-number-reference/winchester-firearm-manufacture-dates.pdf

Her er muligens kilden til den mest oppdaterte informasjonen:
https://winchestercollector.org/dates/

Om du koster på deg et "Factory Letter" fra Cody Firearms Museum kan det gi spesifikasjoner på hvordan det aktuelle våpenet så ut da det ble levert fra fabrikk.

Min magefølelse basert på bildene sier at det er blitt byttet løp og framskjefte etter 2VK.
Løpet burde vært merket med hylselengde (7.92 x 57mm) eller "8mm Mauser", og forskjeftet har en svært fyldig fasong.  De originale var slankere og hadde ofte "snabelavslutning" foran.

Modell 1885 solgt nye i Norge var også kamret i et kaliber som var godkjent til reinsjakt; ofte .50-110 WCF.  Jeg mener å huske at minimumskaliber for reinsjakt ble definert til 11mm etter innføringen av Krag'en.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

krüger

Quote from: Cap'n Redneck on 04. September 2024 kl. 12:10:04Denne tabellen oppgir at det ble produsert Model 1885 i 1911 og 1913, men ingen i 1912...

https://www.winchesterguns.com/content/dam/winchester-repeating-arms/support/faq/serial-number-reference/winchester-firearm-manufacture-dates.pdf

Her er muligens kilden til den mest oppdaterte informasjonen:
https://winchestercollector.org/dates/

Om du koster på deg et "Factory Letter" fra Cody Firearms Museum kan det gi spesifikasjoner på hvordan det aktuelle våpenet så ut da det ble levert fra fabrikk.

Min magefølelse basert på bildene sier at det er blitt byttet løp og framskjefte etter 2VK.
Løpet burde vært merket med hylselengde (7.92 x 57mm) eller "8mm Mauser", og forskjeftet har en svært fyldig fasong.  De originale var slankere og hadde ofte "snabelavslutning" foran.

Modell 1885 solgt nye i Norge var også kamret i et kaliber som var godkjent til reinsjakt; ofte .50-110 WCF.  Jeg mener å huske at minimumskaliber for reinsjakt ble definert til 11mm etter innføringen av Krag'en.

Jeg var inne på en annen side hvor jeg søkte etter High Wall i går, og da var det en utgave med helstokk. Vel ikke så vanlig her på berget den heller. Så at de nok kan ha laget litt ulike utgaver ser ikke jeg bort i fra. NB! uten at jeg har inngående kjennskap til dette. Dette med produksjonsår tok jeg fra en liste jeg fant, men om den er laget i 12 eller 13 er vel neppe så avgjørende, men 13 er sikkert riktig. Produksjonsnummer er 11 38 27. Skal koste på meg dette fabrikkbrevet som Dere nevner, artig å se hva denne var ikledd ved dåp. Takker for all hjelp.

Yellowboy

olguns.net kommer det fram at denne er produsert i 1919
The year of manufacture for serial number 113827 is 1919

krüger

Quote from: Yellowboy on 04. September 2024 kl. 17:22:24olguns.net kommer det fram at denne er produsert i 1919
The year of manufacture for serial number 113827 is 1919

Jøss, hva er grunnen til så ulike årstall?

krüger

Quote from: Yellowboy on 04. September 2024 kl. 10:50:00Tror ikke løp er orginalt, heller ikke treverket ! Aldrig sett Win 85 med denne kombinasjonen.
Ta løs forskjefte og da vil du se innfesting av slagfjær, vil muligens vise om det er gjort i ettertid

Du kan bestille fabrikkbrev på denne, da vil kaliber og ekstra utstyr vises. Har gjort et forsøk på dette nå. Vedr. den slagfjæren/mainspring så er den fjernet av en eller annen grunn. Er dette fjæren som " legger press " på hanen? Kan se slik ut på sprengskissen side 64 Firearms Assembly I. At nedre tange er bøyd for å tilpasses et pistolgrep er temmelig sikkert. Så her er nok gjort noen tilpassninger av en sikkert flink børsemaker en gang i tiden. Tilpassing til den tiden den ble brukt, og tilpasset tilgjengelig ammunisjon.

Yellowboy

De som ble produsert på slutten hadde en annen type slagfjær, de første hadde vanlig flat slagfjær festet på undersiden av løpet

krüger

Ja da er nok ei slik fjær montert. Kanskje like greit.

krüger

Flott side det der, og produksjonsår 1913 kommer med en gang, så de som referer til 1919 må ha funnet en side med litt tvilende info.

Yellowboy

Mye om produksjonsår ! Hva skal man stole på , i følge " The Winchester Book " er model 1885 med serienummer 113827 produsert i 1919 , denne boka regnes som den mest pålitelige ang. Winchester
Fant dette på Winchesters egen side  : NO FURTHER SERIAL NUMTIERS WERE RECORDED UNTIL THE END OF 1923. THE LAST , dvs ingen serienummer mellom 1913 og 1923 er stadfestet ??????

krüger

Quote from: Yellowboy on 05. September 2024 kl. 18:28:31Mye om produksjonsår ! Hva skal man stole på , i følge " The Winchester Book " er model 1885 med serienummer 113827 produsert i 1919 , denne boka regnes som den mest pålitelige ang. Winchester
Fant dette på Winchesters egen side  : NO FURTHER SERIAL NUMTIERS WERE RECORDED UNTIL THE END OF 1923. THE LAST , dvs ingen serienummer mellom 1913 og 1923 er stadfestet ??????
Den er grei, har fått mail fra Cody firearm museum med tilbud om å få et fabrikkbrev. Så jeg får gå for det, så får en håpe at de finner noe info. Rart om det skal være mere info på 1800 tallet, mens det mangler på 1900 tallet. Litt upresist det jeg skriver.

krüger

Quote from: Yellowboy on 05. September 2024 kl. 18:28:31Mye om produksjonsår ! Hva skal man stole på , i følge " The Winchester Book " er model 1885 med serienummer 113827 produsert i 1919 , denne boka regnes som den mest pålitelige ang. Winchester
Tja, artig blir det å finne ut hva dette har vært. Når jeg går inn på Winchester collector så skriver de at kalibere i de senere årene var 30/40 krag, 30 W.C.F, 303 British, 32 Winchester special, 33 W.C.F. og 35 W.C.F. 50 - 110 er ikke nevnt. Har vært til salgs en High Wall i 50 - 110 som var lisenspliktig på Finn for et par år siden. Vil anta at den kan være laget i noenlunde samme tidsrom som min, d.v.s. en senere produksjon.