Remington M1867 fra Carl Gustaf s stads geværfaktori.

Started by anvil, 09. September 2024 kl. 19:35:08

Previous topic - Next topic

anvil

Et fint eksemplar av det svenske Remington geværet, med snr 1238, men uten årstallet det ble laget!
Stempler på kassetangen viser at det er at av de komplette 20 000 kassene som i 1867 ble kjøpt inn fra USA før svenskene kom igang med egen produksjon. Ut fra dette kan en vel anta at dette geværet,med såpass lavt serienummer, kan ha blitt gjort ferdig i 1867, eller kanskje mer sannsynlig i 1868?
Noen der ute som sitter på dokumentasjon som avklarer spørsmålet?
Låsingen av boltene er den amerikanske løsningen. Kan noen fortelle når løsningen med halvmåneskruer ble introdusert av svenskene? Kongsberg beholdt jo den amerikanske hele tiden.
Kan føye til at geværet i nyere tid har fått original hanen erstattet med sikkerhets hanen patentert  av Hagen i 1889. Det er dessuten opplyst at boltene for hane og sluttstykke er nye og laget av materiale av kjent og høy kvalitet. Så dette er nå ei solid og trykk skytebørse.
Bildene forklarer seg selv.
Geværet, med nummer like deler bortsett fra hane, virker å være meget lite brukt

anvil

Yellowboy

anvil

Hei, takk for innspill Yellowb
Da tyder det på at svenskene først vraket Remingtons måte å låse boltene når de lanserte sin egenproduserte modell i 1867, men gikk tilbake til Remingtons løsning i 1874.
Wikipedia viser et bilde av "Norwegian- Swedish M1867 from the initial batch of M1867 made by Remington in US". Der er låseplaten og ikke de to "halvmåneskruer".
Ser også at det nevnes 3 svenske modeller M1867 brukt i Sverige:
- Den første var helprodusert av Remington.
- Neste model var kun låskassen laget av R.
- Tredje versjon helprodusert i Sverige.
Jeg lurer da på om mitt eksemplar, med sn 1238, er helprodusert i US, eller om det bare er kassa som er kjøpt fra Remington??
Om det er nødvendig med detaljbilder så si fra!

Yellowboy

Ser ut som din er svenskprodusert med amerikansk låsekasse. Treverk ser ut til og være bjerk, de amerikanske hadde valnøtt. De helamerikanske har også fjerer for låsing av bånd og stål "nosecap"

anvil

Hei Yellowboy! Ja, med ringer uten fjærer og bjørk har du helt sikkert rett i at kun kassa er US-produsert.
Tok av under treet, der er årstallet slått inn, ikke uventet at det er 1868.
Så da er jeg i mål!