Hva slags hagle har jeg?

Started by PålF, 14. October 2024 kl. 15:06:01

Previous topic - Next topic

PålF

Arvet en gammel hagle som har gått i arv, far til far.
Men har problemer med å vite hva jeg har da det ikke finnes noe kjenningsmerker.

Tror ikke det er helt i 1800 tallet, men mistenker rundt 1908, da de hadde papppatroner.

Hvis noen kunne ha hjulpet meg med dette ville jeg ha satt stor pris på det da våpenet i seg selv ikke har mye verdi, men stor affeksjonsverdi.

nevS

Bilder av tekst og merker som er stemplet inn kan hjelpe litt mer for de innvidde.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

PålF

Hadde vært fint , men som jeg da har skrevet så er det ingen kjenningsmerker i det hele tatt.

volcanic

Har du prøvd å demontere løpet? Det vil være rart om det ikke er teststempler under.

Ellers ser våpenet tysk ut; mtp mekanisme (kipplauf) og "pistolgrepet". I tillegg ser jeg et baksikte, og en skru for justering av avtrekk. Dette er uvanlig for hagler. Jeg spekulerer derfor i om våpenet kan ha vært en rifle en gang. Prøv å skyv avtrekkeren forover, og kjenn om du spenner opp en snellert da. Er det et skikkelig forsikte på den?

PålF

Enig med at det er kipplauf mekanisme , med utskyver inne i kassen for å løfte ut haglepatronen som på moderne hagler. skrue for justering av avtrekk er også riktig. Eneste man har foran på løpet er en avlang tapp , ca 2 mm lang og 1 mm høy, også en del av løpet som baksiktet.

Er en skikkelig merkelig sak, blir ikke klok på den.

Ingen stempling som jeg kan se , men skal sjekke om jeg kan løsne kassen der kipplaufen og utskyveren er montert, da de er en del av løpet hvis man knekker den etter å ha løsnet forskjeftet fra løpet.

Cap'n Redneck

Du har presentert oss for et riktig mysterium her...!
Jeg tenker også at denne må ha startet tilværelsen som rifle, det harmonerer liksom ikke med stillbart avtrekk på en hagle.
Låskassen med de flate panelene på hver side er ikke sammenfallende med noe billigvåpen.

Når jeg ser på bildene dine får jeg opp en "Visual search" funksjon i øverste høyre hjørne, men bildet er for stort til at søkefunksjonen gir resultater.

Hva om du prøvde å ta bilder av begge sider av låskassen mot en nøytral bakgrunn, og i et litt mindre format slik at søkefunksjonen virket?

Det finnes mange forum for identifisering av gamle våpen der ute på internettet.....rart om ingen har lagt ut bilde av noe lignende tidligere...?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......