Torgersen fallblokk

Started by Terd, 21. October 2024 kl. 11:10:25

Previous topic - Next topic

Terd

Kjøpte denne riflen da jeg fikk mistanke om at det var noe spesielt. Er selv utdannet børsemaker men har aldri sett denne låsen før.
Rifla er i meget god stand og har ingen gravrust noe sted og den gir inntrykk av å ha blitt lite brukt. Bakstokken er dessverre av hjemmelaget type og jeg viser den ikke her :) Av merking finner jeg bare: "Torgersen & CO Christiania" Kaliberet ser ut til å være rundt 7mm med en rettvegget hylse.
Er det noen som vet noe mer om denne?

runastav

Hei Terd!
I boka Blant Pistolsmeder og Bøssemakere av John SV. Dahl har han  litt om Torgersen, ser ut som di børse kan være samme? Jeg mener og huske og vært borti en slik hos en våpensamler kompis skal sjekke.
Runar

Terd

Terd

Er det noen som har formening om kaliber på denne riflen?
Hva er en riktig pris på rifla ut fra at pipe og kasse er i svært godt skikk, men at stokken er veldig dårlig hjemmelaget?

Cap'n Redneck

Du burde prøve å lage en kammeravstøpning for å bestemme kaliberet.
Cerrosafe-legering fra Brownells gir det beste resultatet, men en stearin-avstøpning kan også gi en pekepinn.

Vanskelig å prissette noe som kanskje bare er laget i to eksemplarer...?
Den er verdt hva noen er villige til å betale for den på en våpenauksjon.
Bruksverdien vil øke om den blir restaurert med en stokk som ser tidsriktig og fagmessig ut.  Så vil det bety mye om kaliberet kan fastsettes og om den kan bli skytbar.
Den kan være fullstendig uvurderlig for noen som heter "Torgersen" hvis tipp-tipp-tipp faktisk lagde den i sin tid...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Terd

Takk for svar Cap'n!
Må få tatt en avstøpning av kammeret, det hadde vært interessant å få fastslått kaliberet.

krüger

Norsk fallblokk, de er det vel ikke for mange av. Må se om det finnes flere til salgs.