LA PAGE .45 Flintlås

Started by reldor, 13. February 2004 kl. 10:08:21

Previous topic - Next topic

reldor

Har en LA PAGE flint lås pistol i cal. 45.(glatt boret) Denne har jeg skutt endel forskjellige ladninger med og har kommet til at den går best med
40 grain FFFG.- (noe hard ladning). Men jeg synes det er dårlige samlinger,
samlingenne ligger på rundt 15-25 cm:-( med noen fluer i hytt og pine.(selvforskylt:-) )
Ladningene er veid på vekt, kulene støper jeg selv og de er runde og like,
og lappen rundt kula er nomalt trang i løpet..
Er det noen som har erfaring med disse pistolene og som kan gi meg noen
tips om kansje hva jeg kan prøve å gjøre med dette....
Religion er menneskets seier over fornuften.

Snap Shot

og lappen rundt kula er nomalt trang i løpet..

Gjør forsøk med andre Patch-tykkelser først, dernest når du har funnet den mest ideelle patch-tykkelsen kan du kanskje forsøke andre patch-smøremidler.

Jeg har gått på patch-jakt i stoffbutikker med skyvelær...!!
Jeg har gjort forsøk med mange forskjelleige smøremidler bl.a.: vindus-spylerveske, borolje, breakfree, bjønn-fett, wonder-lube, Lehigh valley lube.
Forandre en ting om gangen og noter underveis.! Lærerikt og morro.!

Snap Shot:-)

Øyvind F.

Jeg føler meg sjelden så dum som når jeg går rundt i stoffbutikker med mikrometer. :-D

Men tilbake til ladningen din så synes jeg ikke at 40 grains FFFg er for mye. Jeg fikk for en tid tilbake en tabell som viste vinnerladningene fra de største stevnene i England i 2002. De som brukte glattløpede flintlåspistoler av merke Pedersoli Le PAge (og vant) brukte følgende kuler, krutt og fettlapper:

.460” støpt kule, 35 grs. sveitser 2 og .015” fettlapp.
.454” støpt kule, 39 grs. sveitser 2 og .010” fettlapp.
.457” støpt kule, 33 grs. sveitser 1 og .010” fettlapp.
.457” kaldpresset kule, 40 grs. sveitser 1 og .015” fettlapp.
.457” støpt kule, 32 grs. sveitser 1 og .015” fettlapp.

Som du ser så bruker mange av skytterne sveitser 1, altså FFFFg eller fengpannekrutt. Alt dette for å få mest mulig hurtig og rein forbrenning.  Glattløpede våpen går som regel bedre med harde ladninger sammenlignet med våpen med riflede løp.

Hvordan er låsen? Er den rask og fin? Det skal ikke så mye forsinkelse til for at skuddet blir påvirket.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

ru

Hei Svartkrutfans.
Å så må du jog alltid plukka opp skåtne fettlapper og sjekka om dei e hålete eller ikkje.Har du prøvt med mellomlading? hjelper ofta mot fettlappgjennomblåsst.:-)
mvh.Runar.
If it work,dont fix it:-D

reldor

Hei
Jeg har kontrolert lappene etter jeg har skutt og de er hele.
Skal prøve med for skjellige tykkelser og jeg ser ut av lista
Øyvind la med at ved bruk av 454 kuler brukes 0,010 lapper, de
er litt tynnere en mine.
Smurt filt skive mellom krutt og kule har ikke hatt noen betydning,
men det skal prøves igjen siden.
Låsen virker rask , men jeg har ikke noe å sammenligne med.
Og det er snellert avtrekk...
Jeg takker for svar.
Richard.

Øyvind F.

> Øyvind la med at ved bruk av 454 kuler brukes 0,010 lapper, de
> er litt tynnere en mine.

Det trenger ikke være en lov det disse britene driver med. Tykkere fettlapper kan fungere helt utmerket. Det er bare å eksperimentere som Snap Shot skriver. En annen ting jeg kom på som kan virke inn på presisjonen er mengden fett på fettlappene. Mine lapper er som regel ganske tørre og alle lappene er smurt like mye (så godt det lar seg gjøre i hvert fall). Dette er ganske viktig når det skytes med fettlapp og rundkule. Det beste fettet til fettlapper er etter min mening det bløte T/C Bore butter-fettet. Jeg har ikke laget noe himkok som er bedre enn dette til fettlappbruk.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

reldor

Hei igjen
Var på banen på torsdag og gjorde noen forsøk.
Det som ga best resultat var noe tynnere lapper og lite fett.
Jeg smurte lappene kun på siden mot løpet med det gule fettet(Bore butter)
og det ga en samling på ned til ca. 7 cm.( ikke alle var like bra, men det er skytter feil:-) :-) )
Så fra spredning på 20cm til samling på 7cm, det er jeg fornøyd med,da er
det muligheter til å få noen gode resultater:-)

Gabba

Takker for en fin tråd. Etter å ha lest her begynner jeg å få dreisen på min Pedersoli 45 Le Page flinter. Jeg tror det som gjorde susen for meg var å smøre lappene med mindre fett og bruke det gule blaute fettet som er anbefalt her. Nå er det mulig jeg tar opp svartkrutt skytingen igjen og begynner å stille opp på stevner igjen. PAss opp folkens!
:topistoler: