Sivertsen gevær

Started by RF, 22. February 2025 kl. 10:04:33

Previous topic - Next topic

RF

Noen som har opplysninger om dette?

Cap'n Redneck

Låsen ser ut til å være en variant av den amerikanske "Mule-ear lock", også kalt "Sideslapper lock".  Disse så dagens lys på 1830-tallet.
Baksiktet tyder på haglgevær.

"I:SIVERTSEN"-merkingen på låsen kan muligens knyttes til John Sivertsen Kilnes?

John Sivertsen Kilnes, født 07.02.1822, ble gift med børsemaker Carsten Hesselbergs eldre søster Birgitte Marie (f. 1821) den 31.10.1859.�  Hun døde i 1874.
1875:  folketellingen i Trondheim viser John S. Kilnes bosatt i Schultz gt. 7 som enkemann og børsemaker.
I 1878 gifter han seg pånytt med en kvinne fra Sparbu.
Folketellingene i 1885 og 1891 viser ham bosatt på Steinkjer som bataljonsbørsemaker.
Folketellingen i 1900 omtaler ham som forhenværende børsemaker, bosatt på Steinkjer.

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Cap'n Redneck

Et søk i "Norske børsemakere i 300 år" gav ikke alternative treff på "Sivertsen".

https://www.nb.no/items/3a4e7647d7acb12bfc76b195f51e7bd8?page=0&searchText=Norske%20b%C3%B8rsemakere%20Sivertsen

Det var ikke uvanlig å signere forbokstaven "J" som "I" i hin hårde dager...

Så Stjørdalingen / Trondhjemmeren / Steinkjerbyggen John Sivertsen Kilnes blir mitt beste tips.

RF

Børsa har nok aldri forlatt Trøndelag, så det kan nok stemme hva!
Har du sett flere med sidemontert lås?

R.Follestad

Cap'n Redneck

Jeg har ikke sett andre våpen signert "Sivertsen", og kan i farten ikke huske å ha sett andre våpen med lignende sidelås her i Norge...
Jeg kjenner konseptet primært fra å ha lest om "Jenks Mule Ear Carbine".

RF

Da fårr den Trønderske varianten gå inn i "Myle Ear  samlingen"
Han har kanskje en gang sett en slik  og latt seg inspirere.
Som vist på bildet var Jenks i tillegg  en kammerladerladnings karabin.