Lilleulv med fugl...

Started by Skvettlapp, 04. January 2026 kl. 10:58:39

Previous topic - Next topic

Skvettlapp

Hei og godt nyttår.

Da Runar sendte tegninger av fugler med Julenissen ble de kjapt kopiert og returnert med farten til Fjøsnissen.

Påstaret produksjon som ble veldig vellykket....10% ferdig så knakk stikksag bladet da ingen i reserve(godt gjenomtenkt...av fjøsnissen..) blir det stopp i produksjonen til uka, men fugler skal det blir før stevnet 17.01.2026.

IMG_3264.jpgIMG_3265.jpg
To be contiunued.

runastav

Sjå der ja, huska det var endel problem med sagingen(Billig Biltema sag og blader) så er nok lurt og innvestere i kvalitetsblader ;) Godt jobba skvettlapp, blir spanande når dere kommer igang!
Andre som vil kopiere tegningen send meg en PM.
Runar

Skvettlapp

Hamstret blader så da er produksjonen i gang igjen. 2 store fugler og 3 små igjen. Litt maling så er de klar for fugl jakt neste helg.
bird1.jpeg
bird2.jpeg
bird3.jpeg

Skvettlapp

Da var årets første lille ulv unnagjort med nymalede/lakkerete fugler.
Stor fugler brukes for svartkruttskyttere, lille kalkunen brukt som hold for småtasser med feil krutt men forsøkes aktivt rekrutteres med rette kuttrøyken i lufta.

1.jpg
Fugler montert og klar for treff...

2.jpg
Jomfru skuddene unnagjort.

5.jpg
4.jpg
3.jpg
6.jpg
7.jpg

runastav

Hei Svettlapp! Ska sei, ja tipper dere koste dere godt og fuglane ser jo superflotte ut. Kinn ble vinner av skytingen?
Runar

Skvettlapp

Hei Runar, ingen fuglekonge kåret ved denne omgangen, kun små fugler i trøndelagen....
Brukes som første hold av 5 per tid.

volcanic

Har et par spørsmål. Du lager denne i osb, ser det ut til. Ville det vært en ide å lage slike i stål, for bedre holdbarhet, eller kobler skolten min feil nå? Ellers husker jeg skyting med finkaliber i ungdomsdagene mine, på blant annet leirduer. Ofte ble det da kun et hull i dua, uten at den gikk i stykker. Skjønner at dette ikke er et tema med en muskett eller bøffelrifle, men var dere borti at duene ikke gikk i stykker på lillekalkun?

Skvettlapp

De lages av osb plater ja, stål er nok tingen for holdbarhet men koster noget mer. Kjappest og lage de i osb per tid. Med .22 er det ikke alltid duene ryker på 1 første skuddet nei, brukte holdet ved og bruke antall skudd det tok for og knuse dua i sin helhet.

volcanic

Akkurat, da er duene som i min ungdom med andre ord. Husker plukkedagene på lerduebanen, det var ikke få hele duer vi fant med ett eller to haglhull tvers gjennom.

Jeg skal ha meg papegøye til hjemmebanen min åpner til våren. Må sjekke om det bråner fram høvelig stål, eller om også jeg må nøye meg med osb. Problemet mitt er at jeg sliter forholdsvis mye på det som ikke er lerdue på sånne blinker.....