kjøp tilatelse svartkrutt våpen

Started by Kiwi, 03. February 2026 kl. 9:42:41

Previous topic - Next topic

Kiwi

Er det noen som har erfaring med å søke om en replika svartkrutt Våpen ved bruk av det nye digitale applikasjonssystemet?

Jeg er medlem av en klubb tilknyttet NSU og har både svartkrutt og røykfrie våpen fra tidligere. Jeg har ringt våpenkontoret, men har fått motstridende informasjon hver gang. Alt i alt er dette det jeg har blitt bedt om å tilby.

Bevis på medlemskap i NSU Aktivitetslogg signert av klubbkapteinen Bevis på deltakelse på kurs i håndtering av svartkrutt Bevis på eierskap av våpenskap En beskrivelse av hvilken konkurranse jeg skal bruke våpenet i.

Kan noen bekrefte at det ovennevnte stemmer

Cap'n Redneck

Forutsatt at du kun søker om perkusjon-, flintlås- eller luntelåsvåpen er det såkalt "Forenklet behovsprøving" som gjelder.
(Svartkrutt patronvåpen er underlagt samme regler som røyksvake patronvåpen.)

I.h.h.t. våpenlov, våpenforskrift og våpenrundskriv skal du ikke behøve å dokumentere tilslutning til Norsk Svartkrutt Union, Scandinavian Western Shooters eller noen pistolklubb/skytterlag.

Du skal heller ikke behøve å fremlegge noen aktivitetslogg for perk./flint/luntelås.

Siden du har våpenkort på andre svartkruttvåpen allerede skal du heller ikke behøve å fremlegge kursbevis på sikkerhetskurs i håndtering av svartkrutt.
Dette kravet er myntet på nybegynnere som aldri har skutt svartkrutt før.

Du må kunne fremlegge bevis på at du eier et FG-godkjent våpenskap eller en FG-godkjent safe som veier 150kg+ hvis den er frittstående eller er boltet fast i gulv eller vegg hvis den er lettere enn 150 kg.  Det er kun krav om at en "vital del" oppbevares i FG-godkjent skap/safe:  Dvs. selve perkusjonsnippelen, selve flintsteinen eller selve lunten.  Våpenet kan da være låst fast i et våpenstativ på veggen, innelåst i et garderobeskap eller innelåst på laderommet (man-cave'n).
Det er ikke spesifisért noen krav til graden av tyverisikring av selve våpenet. 
Her er vel tanken mer at små barn ikke fritt skal kunne plukke geværer ned fra spikeren på veggen og slå hverandre helseløse med dem...?
En øyeskrue som er skrudd fast i veggen, en sikkerhetswire for biltilhengere fra Biltema, tredd gjennom avtrekkerbøylen, og en billig hengelås er det som kreves.

På de gamle papirsøknadene var det tilstrekkelig å skrive "svartkruttskyting" i rubrikken bruksområde. 
Den nye digitale løsningen er ikke optimalisert for "forenklet behovsprøving", så det enkleste er å skrive f.eks. "Mariette" som bruksområde for en perkusjonsrevolver.
Den digitale løsningen krever også at du legger ved et vedlegg som en del av søknadsprosessen.  (her er tanken at vedlegget skal inneholde f.eks. aktivitetslogg/forbundstilknytning etc. ved søknad om patronvåpen.)
Ved søknad om våpen underlagt "forenklet behovsprøving" har jeg lagt ved bilder av svartkruttvåpen / bilder av meg selv på skytebanen: kort sagt nærmest et hvilket som helst vedlegg for å komme videre i den digitale søknadsprosessen.
Jeg fikk aldri noen spørsmål vedr. de "usaklige" vedleggene jeg la ved høsten 2025.

Spesifisér at "Søknaden gjelder svartkruttvåpen underlagt forenklet behovsprøving".

Forhåpentligvis vil det opparbeides en viss kompetanse på behandling av våpensøknader nå når alt blir samlet på ett landsdekkende våpenkontor i Mosjøen....om det også medfører at behandlingstiden går ned vil vise seg...jeg kommer ikke til å holde pusten mens jeg venter...!
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Kiwi

Tusen takk for ditt informative og grundige svar. Jeg skal følge retningslinjene dine og gi tilbakemelding.

volcanic

Enig med Kiwi. Informativt innlegg. Vurderer selv kjøp av en perkusjonsrevolver som tvingende nødvendig, og da er det nyttig å få slik info. Takk, Kaptein ;)

Harald

Litt på sida: Venter på et våpenkort og spurte. Fikk gode svar:

"Vi sender ikke ut våpenkort lengre, da disse blir digitale om en uke (9. februar)."

"Det vil være en QR-kode for det enkelte våpen, og denne kan lastes ned/printes ut om man ikke har signal, rett type telefon o.l. Alle våpeneiere i Norge vil få brev om dette, samt det vil komme på politiet.no og andre medier."