12.17 hylser

Started by Dutch, 25. June 2026 kl. 2:52:55

Previous topic - Next topic

Dutch

Hei, første innlegg her  :)

Jeg har to svenskproduserte M/1867 Rolling Block-geværer fra Husqvarna i 12.17x44mm.

Jeg ønsker å lade ammunisjon til disse,  og har prøvd nedskårede .348 Win og .50 Alaskan-hylser. Disse fungerer, men glir ofte forbi ekstraktor.

Bertram-hylser fungerer best, men siden de er så dyre, leter jeg etter andre muligheter.

.50-70-hylser virker å være nærmere patronens originale dimensjoner, hva er erfaringene med å bruke disse? Jeg skulle gjerne hatt 1stk for å sjekke passform før jeg kjøper en hel pose. Har diesett til .50-70 fra før.

På forhånd takk!

Cap'n Redneck

Det hender noen originale skandinaviske Rolling Blokker kamrer .50-70 helt uten videre.
Da dreier det seg i beste fall om et kammer som holder max. toleranse, mer sannsynlig er det at "noen" har frisket opp kammeret med en .50-70 kammerbrotsj...

Min erfaring er at .50-70 hylser må dreies ned på diameter på kragen, i tillegg til at de må kortes ned noe på totallengden.
Verre er det at de er for tykke 1-2 cm rett foran kragen.
Det hjelper ikke å helsize dem i .50-70 dier.
Jeg fikk det til ved å presse dem helt inn i en .56-50 Spencer sizedie uten å bruke hylseholderen.  Jeg måtte da banke hylsene ut av dien med en dor.

Det absolutt enkleste alternativet er å kappe .50 Alaskan til riktig lengde.
Du kunne kanskje prøve å bøye utdrageren forsiktig for å få bedre tak på .50 Alaskan-hylsene..?
Eventuelt lodde eller sveise på litt på utdrageren og deretter file den til?

Den eneste kilden til "overdimensjonerte" originale utdragere jeg vet om er Dixie Gun Works i USA som har "New Old Stock" utdragere til .43 Spanish Rolling Block:

https://www.dixiegunworks.com/index/page/product/product_id/3609/category_id/489/product_name/MP0321+Extractor+%28+Original%29+For+Remington+Rolling+Breechblock+Rifle+-+Fits+the+Spanish+.43+Only
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......