Kuler for 12mm Remington

Started by chiefen, 05. August 2006 kl. 16:06:18

Previous topic - Next topic

chiefen

I en eller annen tråd her på forumet har det blitt nevnt å bruke Lee 515-450 kuler til 12mm Remington. Er det noen som har prøvd? Hva ble resultatet?

Rotta

Jeg har prøvd dem. De går rimelig bra i børsa mi'.  Har ikke gjort seriøse forsøk med tommestokk+++, men mener å huske at de går omtrent like godt som Jämtkulen. Litt vanskeligere å få ned i hylsene enn Jämtkulen er de kanskje, men har man exander die så går det bra.

-Rotta
-Rotta

nevS

Kulene er greie nok de med rett fett og riktig mengde krutt,
har lest mye om dette temaet etterhvert og ingen har et standard svar på hva som duger.
så hvis du støper av rent bly og bruker fett som holder slammet mykt, og ikke minst lader testladninger fra 45gn PP og opp til 63gn "det er ikke plass til mer i 348 hylser:lol2:" så tenker jeg at du vil kunne få gode samlinger på 100 meter,
om du skal bruke bivoksskive eller ikke er et spm som jeg ikke kan svare på har prøvd med alle triks snart og har funnet ut at noen virker litt og andre ikke i det hele tatt.

så det finnes ingen standard svar på hva som er det rette.
vet at noen her på forumet sverger til mellomladning med fett og skiver,
andre bruker bare en skive og full med krutt. noen bruker magnumhetter andre Large pistol.

finnes mange argumenter for hva som "bør" brukes men det er en kjennsgjerning at våre laderemedier er bedre enn det gamlekara brukte, så det er ikke sikkert at full gass hele vegen er den rette veg å gå,

personlig har jeg gått i alle feller snart og har begynt å forske ut i fra teorien om at vårt krutt og hetter er mye bedre enn før og jobber meg frem til ladninger som passer min børse og min måte å skyte på.

Så det er bare å begynne med Lee Kula og se hvordan det utvikler seg.
lee selger tanga for 20$ om dagen så det er ingen stor invistering om den ikke går.

Nevs
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

chiefen

Da blir det vel handling av en slik tang da! Har en god del taktekkerbly/platebly som "må" omsettes til noe fornuftig:-P

nevS

Nok en gang er ikke nyskjerrigheten på hva som kan brukes ikke tilfredsstilt,

Vi satt en kveld og snakket om dette med kulevekt i remingtonene våre.
så vi fant ut at den kula fra Lyman 515141 tanga var alt for tung, 425grain.

Etter en kjapp telefon til en verktøymaker som er leverandør av jobber på andre ting vi driver med ble det til at vi skulle barbere ned tanga litt.

Som dere ser på bildet er kula blitt kortere og lettere, 380 grain ble den foreløpige vekta på.
Det samme som kommer ut av Lee tanga som vi har bidratt til her på forumet.

Denne modifiserte kula blyer mindre med hardere ladninger, jeg anser det som positivt at det ikke ligger igjen mye annet enn slam i løpet etter skyting.

Presisjonen i mod kula har vi ikke testet grundig nok.
det eneste vi har gjort er å size den til 513 og smøre den med Nevs blackpowder lube, "nei dere får ikke oppskriften enda ;-)"
ladningen er den samme som før 63gn fffg sveitser kula rett på kruttet etter en lett komprimering.

Farten har vi ikke målt enda men den skal ligge opp mot 1200 fps, noe originalen hvistnok gjorde

Målet med denne lette kula er å slippe krumbane på linje med bombekastere
for å nå svarten på halvmeter skiva.

Mulig at vi har for mye krutt i patronen men det er rom for å eksperimentere mer med krutt og granuleringer her også.

Jeg har dissekert en original patron for å analysere hva det er i patronen nå er vi nærmere en kopi av originalen nå enn det vi noen gang har hatt i nyere tid.

I tillegg har jeg sett på anleggsflaten mot riflingene og med den originale kula som mal er vi veldig nære,

det neste steget i denne prosessen er å få tak i et par hulbase tenger fra Lee og levere de til verktøymakeren for en omfresing til original kuleprofil og lage diameteren på den til .515

Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

reldor

Hei Nevs

Hvorfor skal du ha hulbase når du allerede har en kule som "fyller"
løpet?:-P  
Hulbasen er vel kun nødvendig på underdimensjonerte kuler?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

nevS

Ingen spesiell grunn til det enn å få mer autentisk kule med oprinnelig vekt +- noen grain.

siden det er så mange forskjellige meninger om kuler og ingen klare svar må man prøve selv.

skal blyet fylle største diameter eller skal den ligge like under maks diameter,

hvis noen kan forklare meg dette skal jeg bøye meg for det.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.

reldor

Ja her er det vel like mange meninger og teorier som det er skyttere:-) :-)
Så det er bare å forske videre:-P :-P

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

qualibra

Hei.Fikk plutselig lyst til å blande meg borti her.:waving:Jeg prøvde sist søndag på Korsfløyta,Jamtkuler støpt av en tinn/blylegering på 1 del tinn og 20 deler bly.De så ut til å være stabile på skiva.Har hatt litt blying i løpet med rent bly i kulene,så jeg tenkte at litt tinn ikke ville skade.Dette så jeg ut til å ha rett i.Løpet på børsa mi er meget bra,med kun den minste aning av "frosting" bakerst ved kammeret.Det er jo der blyingen skjer også.Jeg har i lang tid,kun brukt Lyman 515141,som i grunnen er akkurat samme kule som den Leekula omtalt først i denne tråden.Jeg fikk ved en anledning,testet utgangshastigheten på Lymankula,og den viste seg å være overraskende høy ved det forsøket:414,2m/s.Ladningen var 70grain #3.Full gass og litt til.:-D Problemet mitt har vært at jeg har måttet size dem kraftig ned,for å få plass til hylsa og kula samtidig i kammeret.Hvilken av disse kulene som i gjenomsnitt går best,tror jeg man må gå vitenskapelig til verket for å finne ut.Da må det nok føres statestikk,noe jeg må innrømme at jeg ikke har hatt tålmodighet nok til å gjøre.:gal:Jeg prøvde til og med-for et par uker siden,340grais kuler,beregnet på Pederzoli's Smithkarabin,sizet ned til .501.Disse så heller ikke ut til å gå så rent ille.Desverre har testingen min vært preget av for dårlig tålmodighet,til at noen bombastiske konklusjoner kan trekkes ut av den.Dagsformen til skytter'n har jo også betydning.I denne varmen,orker ikke hverken jeg eller børsa å skyte godt.PS:jeg bruker en melkekartongskive under kula.
qualibra