Vandalisering av samlervåpen?

Started by Samler, 05. October 2004 kl. 14:23:32

Previous topic - Next topic

Samler

Hvordan kan dere svartkruttskyttere forsvare at dere ødelegger flotte samlervåpen med å skyte med dem med korroderende svartkrutt? Hvorfor ikke henge dem på veggen slik at de blir bevart for ettertiden. Det finnes mange kopier av våpnene dere heller kan bruke, så hvorfor ikke bruke dem heller??

reldor

OG HVEM ER DU ?????????????????

Mvh. Richard Eldor
Religion er menneskets seier over fornuften.

Samler

runastav

Hei Samler.
Har lyst til og uttale meg litt om dette ka eg meiner. Eg er også samler, skytter , hobbysmed osv. Men eg personlig vil ikkje ha et våpen som ikkje kan skytes med, vær klar over at vi som skyter bla, svartkrutt enten det er replika eller originalvåpen setter vår ære i og pusse det gullende reint etter bruk. Eg har sett mangen originale samlervåpen som tilbringer mesteparten av tida på veggen, og innvendig i løpa på disse så er det som regel 100 års gammel møkk/rust.Har foresten ein kompis som har et par Jegerifler som me ska prøveskyta med tid og stunder, blir godt og få brenne noe møkk ut av riflene på de du fikk vel kaffien i vrangstrupen nå samler?
mvh.Runar. alias Rusty Steel.

Øyvind F.

Nå vet jeg ikke om Samler helt vet hva vi svartkruttskyttere driver med, så her kommer en liten oppklaring (i tilfelle du gikk i fella og lot deg provosere av Runars innlegg. Kjenner jeg eieren av jegerriflene rett så blir det ikke så mange skuddene :D).

De aller, aller fleste skyter med våpen som har liten samlerverdi i seg selv. Dette er våpen som samlere anser som lite verdifulle. De kan mangle overflatefinish, de kan være kappede eller det kan være såpass mange av dem ute på markedet at de har liten eller ingen samlerverdi som f.eks. de gamle svenske Remington rolling block-geværene, de utallige gamle belgiske og svenske hanehaglene eller gamle billige engelske musketter laget for innfødte i India eller andre kolonier.

Og dersom du tror at gamle våpen tar skade av å bli avfyrt så må du tro om igjen. Hva tror du de ble laget til i utgangspunktet? De originale våpnene jeg skyter med har det mye bedre nå enn da jeg fikk dem. Alle er demontert ned til den minste skrue, de mangler aldri olje verken på tre eller metall. De vil sannsynligvis få en lengre levetid etter at jeg fikk dem enn de ville fått i den tilstanden de var da jeg fikk dem i hende. Jeg kan ikke se at skytingen har skadet disse våpnene, med unntak av at de kanskje har fått et litt blankere løp.

Jeg ville aldri skutt jevnlig f.eks. med en hypersjelden kammerladermodell i perfekt stand, men et prøveskudd eller to vil ikke skade. Men, skal du gjøre det må du være en erfaren svartkruttskytter som har kunnskaper om hvordan våpenet skal lades og ikke minst pusses. Slike kunnskaper har dessverre ikke den jevne våpensamler. Svartkruttvåpen ruster bare så lenge de ikke blir skikkelig pusset.

Det ville kanskje vært like fruktbart å snu problemstillingen på hodet og spørre hvorfor våpensamlere bare lar våpnene henge på veggen og ikke vedlikeholder dem slik de burde. Det er etter min mening en større trussel enn et skudd i ny og ne. Hvilke tiltak har du satt i verk, Samler, for å bevare våpnene dine?

Vedlagt er målet med organisasjonen «Muzzle Loaders Associations International Committee> (MLAIC) som Norsk Svartkruttunion er medlem av:

a) To develop a wider interest in antique firearms, through shooting them as close as reasonably possible under the original conditions and style.
b) To discourage any alteration which would affect the historical value of antique firearms; to promote their correct cleaning and repair; and to save them from destruction or irreparable damage.
c) To encourage historical research into antique firearms and their use.
d) To organise matches; establish shooting rules; publish results; award trophies and championship titles; arbitrate on rule disputes, etc.

NB From these aims it is evident that MLAIC shooters should have an active interest in the historical past of the firearms they shoot. Those interested only in shooting and unwilling to learn have no part in MLAIC Championships.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

slegga

Jeg er selv utdannet, i utgangspunktet, som våpenmekaniker og har dette som en hobby.
Denne hobbyen har i de senere år dreiet seg over mot jakt med eldre svartkruttvåpen med patronert ammunisjon.
Jeg er helt enig i synspunktene med at våpnene kan bli ødelagt ved slik bruk :-D
SÅFREMT at det er UKYNDIGE personer som nytter våpnene.
At man er våpensamler er ikke noen garanti for at man kjenner til stell og vedlikehold av våpen, mere at man er interessert i historie.
Jeg har i flere år jaktet både i utlandet og i Norge med disse gamle, og tildels sjeldne, våpnene og våger den påstanden at de blir mye bedre tatt vare på enn hos en våpensamler som gjerne har mange mange våpen.
Hvordan skal vedkommende få tid til å vedlikeholde og ta vare på disse våpnene?
Ihvertfall ikke i den grad en som BRUKER våpnene må gjøre!
En som bruker våpnene er faktisk avhengig av at de fungerer perfekt. DET er ikke en våpensamler....

Hvem tror du har mest interesse av å holde våpnene i stand?
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

reldor

> Hva har det med saken å gjøre?

Samler
Det har med å bli tatt alvorlig..
Skal man kritisere det andre gjør, og stå for det man mener
bør man ikke være anonym.. synes jeg.
Richard..

Helt enig med de andre her,vi som skyter med orginal våpen
gjør alt vi kan for å bevare våpenet ( i orginal god stand)
Religion er menneskets seier over fornuften.

Samler

Ja, jeg tok kanske litt feil, men bakgrunnen for mine påstander var en bekjent av en samlerkompis av meg som hadde en nydelig Kongsbergrifle som han skjøt med uten å pusse den etterpå. Dette medførte store mengder rust etter da han tok den fram igjen. Bedre var det ikke at han brukte originale randtenningspatroner. Mannen det er snakk om her er dog ikke aktiv svartkruttskytter så vidt jeg vet...