11,7x45R Danish Remington??

Started by The Norwegian, 29. January 2008 kl. 12:40:10

Previous topic - Next topic

The Norwegian

Jeg har en dansk remington på handa,men det hersker litt usikkerhet rundt kaliberet.Her er måla jeg har fått oppgitt.
Det er en kragepatron, sentralavfyrt, total lengde er 62,8 mm - hylselengde 46 mm. Like foran hylsa måler kula 11,9 mm. Hylsa er svak kon, fremme måler den 12 mm - bak 12,8 mm. Kragen er 1,5 mm tykk - diameteren måler 14,7 mm. Min patron er stemplet på hylsebunnen:  H.UTENDOERFFER . NÜRNBERG.(noe som er vanlig merking på datidens hylser)

Etter min oppfatning kan ikke dette være annet en 11,7x45R Danish Remington??
Hva kan en sånn være verdt tro? Det følger med en bajonett,vet ikke om den har noe reim.Men skal være i en grei forfattning etter sigendes.Men har ikke vært pusset opp eller renset på noen måte.

Men nå til det store spørges målet....Verdi,hva kan sånt være verdt? eller hva synes dere at jeg skal maks betale for noe sånt? Kaliberet er jo ikke så vanlig,ikke det jeg vet i alle fall.Alle tips motaes med stor takk.

Mvh.
The Norwegian
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

rolling

Jau...jeg har ei slik børse, ga 2000.- for den, da manglet baksikte, utdrager og pussestokk, men ellers i god orginalstand. Jeg --kunne vel tenke meg og gi 4000.- for ett bra eks. Sabelbajonetten til denne ligger i prisklassen 1500 - 2000 det jeg har sett. Løp og kjøp, ikke mange av disse i omløp her på berget.