Carl Gustav 8x58 R

Started by Loke, 30. January 2008 kl. 6:08:25

Previous topic - Next topic

Loke

Hei, jeg er en forholdsvis ny registrert bruker, men jeg har vært en anomym "kikker" i flere år på denne siden. Har registrert at det er finnes personer med meget god innsikt i våpen, og da spesielt svartkruttvåpen.

Jeg håper derfor at noen her kan hjelpe meg med et par enkle svar da jeg har vurdert å skaffe meg en rolling block i kal. 8x58 R. (jeg har tenkt å få satt igang med svartkrutt skyting hvis tiden strekker til)

De svenske fra Carl Gustav er jo modifisert,og de jeg har sett har da fått stemplet inn årstallet både på løp og stokk når modifiseringen fant sted.

Vil disse da bli registreringspliktige, ettersom modifiseringen skjedde langt ute på 90 tallet (1890)?. En del av disse geværene fremstår nærmest ubrukt, er det noen som vet hvorfor? Hva slags prisleie bør disse ligge i?

mvh

LOKE:-)

Trond

Når det gjelder registreringplikten, lærdes de stride. Konsulent Sørlie fra Justisdepartementet holdt i sin tid (1970-årene?) et foredrag i NVS bl.a. om at de norske M1888 og M1891 ikke var registeringspliktige i og med at de var basert på en M1867 låskasse. De var dermed en-eller-annen-grad av ikke-selvstendig modell og måtte betraktes som en-eller-annen-grad av M1867 modellen.

De norske Remingtonkarabinene presenteres ikke som f.eks. M1867/88, men som M1888. Med utgangspunkt i dette er det "helt innlysende" at svensken ikke er registreringspliktig, men...

Jeg opplever at man her befinner seg i et grenseland hvor det er liten fare for "bøter eller fengsel i....", men hvor det er skjellig grunn til å stille akkurat det spørsmålet som du gjorde.

Et mindre tilfredsstillende svar er det vel knapt mulig å få?

Trond

BEN74

Hei LOKE. Jeg har aldri hørt om noen som har eller har måttet registrere en R.B. i 5x58r. Grunnen til at de fleste av disse er i så god stand er at de aldri har vert i bruk av det vanlige militæret i sverige ,de har vert brukt av en type reserve styrke og har ligget lagret for det meste. Et fint eksemplar  som er helt orginalt ligger på ca.2500-5000kr. Er stokken kappa er den ikke vert så mye mer enn 2000kr synes jeg. Håper dette hjelper deg.

Hilsen BEN74.